Tor André Johnsen (FrP): Vil statsråden sørge for at det blir bygd 300 parkeringsplasser nå som Tangen stasjon bygges, og at det legges til rette for at flere kan velge å ta toget, ved at togstasjonene generelt gjøres mer tilgjengelige for folk som er avhengige av bilparkering for at det skal være mulig for dem?
Begrunnelse
H, FrP, KrF og V gjennomfører en historisk satsing på samferdsel og sørger for bedre infrastruktur i hele landet. Siden Norge fikk en ikke-sosialistisk regjering i 2013, har samferdselsbudsjettet økt med over 80%.
En viktig del av denne enorme satsingen er utbygging av InterCity på Østlandet. I den forbindelse bygges det f.eks. nå dobbeltspor jernbane, med halvtimes avganger, helt frem til Hamar.
Målet er å få flere til å reise kollektivt. Når storsamfunnet investerer flere ti-talls milliarder i et bedre jernbanetilbud er det viktig at vi politikere legger best mulig til rette for at flest mulig kan ta toget. På Tangen stasjon er det i dag bare 104 parkeringsplasser. I Jernbane magasinet den 12/12 2019 kan vi lese at det ikke skal være flere enn 150 parkeringsplasser på nye Tangen stasjon. En økning på bare 46 nye parkeringsplasser etter at samfunnet har brukt flere milliarder på å bygge dobbeltspor med halvtimes avganger både til Hamar og til Oslo er alt for lite, når vi ønsker at flere skal ta toget.
Et av målene med å bygge dobbeltspor på strekningen opp til Hamar er åpenbart å få flere til å reise med tog, ikke bare de som bor i en slik avstand til stasjonen at de kan gå eller sykle. Parkeringsområdet på dagens stasjon er overfylt, og flere reisende vil komme med bil når togene går oftere og tilbudet blir mer stabilt. I Innlandet bor folk spredt, i likhet med flere andre steder i dette landet. Tilstrekkelig antall parkeringsplasser er derfor avgjørende for at det skal være enklere for folk å ta toget.
BaneNOR planlegger for en utvidelse til 300 parkeringsplasser. Det er lite gjennomtenkt og økonomisk meget uklokt å vente med en utvidelse til senere. Det billigste og enkleste er å sørge for å bygge tilstrekkelig kapasitet med 300 plasser nå som parkeringsplassen og stasjonen bygges.
Etableringen av Nye Veier har vist at dagens regjering har god erfaring med å forvalte offentlige ressurser til samferdselsformål på en fornuftig måte, ved bla å bygge bedre, billigere og raskere. Denne holdningen bør også gjenspeiles seg i jernbanebyggingen, både for Tangen stasjon og andre togstasjoner.