Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1016 (2019-2020)
Innlevert: 19.02.2020
Sendt: 20.02.2020
Besvart: 28.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Vil statsråden sørge for at det blir bygd 300 parkeringsplasser nå som Tangen stasjon bygges, og at det legges til rette for at flere kan velge å ta toget, ved at togstasjonene generelt gjøres mer tilgjengelige for folk som er avhengige av bilparkering for at det skal være mulig for dem?

Begrunnelse

H, FrP, KrF og V gjennomfører en historisk satsing på samferdsel og sørger for bedre infrastruktur i hele landet. Siden Norge fikk en ikke-sosialistisk regjering i 2013, har samferdselsbudsjettet økt med over 80%.
En viktig del av denne enorme satsingen er utbygging av InterCity på Østlandet. I den forbindelse bygges det f.eks. nå dobbeltspor jernbane, med halvtimes avganger, helt frem til Hamar.
Målet er å få flere til å reise kollektivt. Når storsamfunnet investerer flere ti-talls milliarder i et bedre jernbanetilbud er det viktig at vi politikere legger best mulig til rette for at flest mulig kan ta toget. På Tangen stasjon er det i dag bare 104 parkeringsplasser. I Jernbane magasinet den 12/12 2019 kan vi lese at det ikke skal være flere enn 150 parkeringsplasser på nye Tangen stasjon. En økning på bare 46 nye parkeringsplasser etter at samfunnet har brukt flere milliarder på å bygge dobbeltspor med halvtimes avganger både til Hamar og til Oslo er alt for lite, når vi ønsker at flere skal ta toget.
Et av målene med å bygge dobbeltspor på strekningen opp til Hamar er åpenbart å få flere til å reise med tog, ikke bare de som bor i en slik avstand til stasjonen at de kan gå eller sykle. Parkeringsområdet på dagens stasjon er overfylt, og flere reisende vil komme med bil når togene går oftere og tilbudet blir mer stabilt. I Innlandet bor folk spredt, i likhet med flere andre steder i dette landet. Tilstrekkelig antall parkeringsplasser er derfor avgjørende for at det skal være enklere for folk å ta toget.
BaneNOR planlegger for en utvidelse til 300 parkeringsplasser. Det er lite gjennomtenkt og økonomisk meget uklokt å vente med en utvidelse til senere. Det billigste og enkleste er å sørge for å bygge tilstrekkelig kapasitet med 300 plasser nå som parkeringsplassen og stasjonen bygges.
Etableringen av Nye Veier har vist at dagens regjering har god erfaring med å forvalte offentlige ressurser til samferdselsformål på en fornuftig måte, ved bla å bygge bedre, billigere og raskere. Denne holdningen bør også gjenspeiles seg i jernbanebyggingen, både for Tangen stasjon og andre togstasjoner.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Den politiske ambisjonen uttalt i Meld. St. 33 (2016–2017) Nasjonal transportplan 2018–2029 er å nå nullvekstmålet. For å kunne nå dette målet må kollektivtransportens samlede konkurranseevne styrkes gjennom bedre samordning av togtilbudet med øvrig kollektivtransport. Jernbanedirektoratet har ansvaret for å koordinere togtilbudet med regionale myndigheter for å oppnå en best mulig lokal kollektivtransport som mater til toget. Det jobbes parallelt med fortetting rundt stasjoner, knutepunktsutvikling, parkeringsrestriksjoner og/eller utvikling av innfartsparkering.
Statens satsing på jernbane i byområdene synliggjøres også i byutviklingsavtalene. Mindre jernbanetiltak, som oppgradering av stasjoner og tilrettelegging for innfartsparkeringsplasser, kan derfor være en del av byvekstavtalene. Dette skal bidra til en integrert areal- og transportplanlegging mellom staten, fylkeskommunene og kommunene. I statsbudsjettet for 2020 er det bevilget om lag 1,5 mrd. kr i belønningsmidler til blant annet slike formål.
Det er i den forbindelse viktig at utvikling og dimensjonering av parkeringsplasser i tilknytning til jernbanestasjoner balanserer målet om nullvekst i biltrafikken mot behovet for å gjøre toget til et attraktivt transportmiddel, slik at ikke bilen velges som transportmiddel for hele reisen.
Bane NOR har utviklet en egen parkeringsstrategi som skal bidra til et attraktivt togtilbud. For mer informasjon se Bane NORs hjemmesider: https://www.banenor.no/parkering.