Kirsti Leirtrø (A): Kan statsråden berolige både ansatte i Avinor og flypassasjerer i Norge, med at beredskap og redning går foran økonomi innen norsk luftfart, slik at mannskapene bl.a. kan redde liv uavhengig av om flyet er røykfullt eller ei?
Begrunnelse
I Dagens Næringsliv 19/2-2020, er det en artikkel vedrørende beredskapen på norske flyplasser. Undertegnede har i november stilt et spørsmål til statsråden om svekket beredskap som følge av planlagte økonomiske kutt i Avinors budsjett for 2021. Den forrige statsråden svarte da at han
«... vil gjere klart at tryggleiken i norsk luftfart skal ivaretakast på ein god måte også i tida som kjem.»
Nå uttaler Peggy Følsvik, nestleder i LO og leder i LO Luftfart til DN at brannmannskaper ikke har lov til å gå inn i brennende og/eller røykfylte fly for å redde menneskeliv. I et brev til Luftfartstilsynet skriver LO at:
«Resultatet er blitt en redusert beredskap og forvitring av røykdykkerkompetansen innen Avinors brann- og redningstjeneste. Som følge av dette har Avinor besluttet at Avinors brann og redningstjeneste ikke skal entre en flykropp for å redde liv, der det er brann eller røykutvikling.»
De skriver videre i brevet at
«Det fremstår for oss som at kravet om å redusere kostnader går foran opprettelsen av et høyt sikkerhetsnivå innen norsk luftfart.»
Forbudet mot å gå inn i brennende fly blir bekreftet av tidligere brannsjef på Oslo Lufthavn Gardermoen, Ole Hansen. Han er også visepresident i den internasjonale brannorganisasjonen CTIF. Han bekrefter at EASAs regelverk, som ligger til grunn for sikkerheten på norske flyplasser, praktiseres forskjellig i Europa.
Avinor berører ikke påstanden om forbud i sine kommentarer til saken. Sikkerheten innen norsk luftfart har alltid vært høy, men nå stilles det spørsmål rundt denne sikkerheten.