Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1030 (2019-2020)
Innlevert: 21.02.2020
Sendt: 24.02.2020
Besvart: 28.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at Avinor og Norge får, som mesteparten av Europa, på plass en fullt oppegående røykdykkertjeneste på flyplassene, slik at brannmennene på disse kan ha en større mulighet for å berge liv og verdier?

Begrunnelse

Viser til tidligere spørsmål angående Avinor beredskap på sine lufthavner.
I 2015 sa Avinor opp slokkeavtalene som var inngått med kommunale brannvesen i de kommuner hvor Avinor sine lufthavner er lokalisert. Dette ble gjort med et unntak, dette unntaket gjelder fortsatt, og omhandler landets hovedflyplass Gardemoen. Størrelsen på lufthavnen og omfanget av aktiviteten på Gardemoen gjør det naturlig å ha de kapasiteter man kan tilgjengelig klar til innsats om behovet skulle melde seg.
Etter endringen i 2015 og frem til dags dato har denne endringen gitt konsekvenser jeg er usikker på om man så omfanget av ved innføringen av endringen. Konsekvensen er at kravet om røykdykking for brann- og redningspersonell i Avinor bortfalt, og en viktig kapasitet for den totale beredskapsevnen redusert. Dette gjelder både når det kommer til innsats i fly men også som en ressurs til innsats i akutt beredskapen til samfunnet forøvrig.
Norsk redningstjeneste har i en årrekke vært ansett for å være en av verdens beste redningstjenester. Dette er ingen selvfølgelighet at vi, som en relativt liten stat, evner å opprettholde over år, uten at det foreligger et betydelig systematisk arbeid bak. Redningstjenesten bygger på de grunnleggende prinsippene om samvirke, ansvar, integrert tjeneste og koordinering. Alle punkter som er særs viktig fungerer hver for seg, og sammen, for at redningskjeden i total skal oppnå ønsket og vellykket resultat.
Loven er tydelig: «Redningstjenesten utøves som et samvirke mellom offentlige organer, frivillige organisasjoner, private virksomheter og personer. Alle offentlige organer som har kapasitet, informasjon eller kompetanse egnet for redningsformål, plikter å bidra i redningstjenesten med til enhver tid tilgjengelige kapasiteter, kompetanse og fullmakter. Samvirkeprinsippet innebærer at alle aktører har et selvstendig ansvar for å sikre best mulig samvirke både i det forberedende arbeidet og under redningsaksjoner.» (Fastsatt ved kgl.res. 19. juni 2015 med hjemmel i lov 4. august 1995 nr. 53 om politiet (politiloven) § 27, Pkt 1-4 Samvirkeprinsippet)
For Avinors mannskaper er dagens praksis at det ikke kan gjøres førsteinnsats ved røykutvikling og eventuell brann i fly og bygninger på flyplassområdene. Det så vi nå sist under brannen i parkeringshuset på Sola i Stavanger hvor det tok forholdsvis lang tid (15 min) før kommunalt brannvesen var på plass, mens Avinors mannskaper ville kunne vært klar på 2-3 min.
Ved tidligere spørsmål om dette har Avinor svart at de forholder seg til EASA-regelverket (felles Europeisk regelverk) og at de dermed ikke trenger å ha røykdykkere i henhold til dette regelverket. En oppfattelse vi mener må nyanseres ytterligere i forhold til det vi inntil nå har hatt kjennskap til.
I Europa (med unntak av Finland og Sverige) er det slik at er en brannmann så er en også røykdykker. Derfor trenger ikke EASA regelverket å stille krav om det. I Norge er det ikke slik. Her kan en være brannmann uten å være røykdykker, slik som i Avinor. Så når Avinor henviser til EASA regelverket, er de underlagt et felles europeisk regelverk med forutsetninger som ikke tar hensyn til norsk lov, og vi får en dårligere tjeneste enn resten av Europa. Sitter en passasjer fast i et røykfylt fly i Tyskland, vil passasjeren få hjelp til å komme ut, skjer dette i Norge er det sannsynlig at denne hjelpen ikke er tilgjengelig før etter lang tid (ref. over).
Etter det Senterpartiet har brakt på det rene er det snakk om små ressurser for at Avinors brannmenn kan bli røykdykkere. En stor andel av dagens avinoransatte innen brann- & redningstjenesten var tidligere godkjente røykdykkere, inntil nytt regelverk ble innført og denne tjenesten ble fjernet. Men på bakgrunn av at de ikke har fått øvd på denne tjenesten kan de ikke praktisere den. Det som skal til er 4 røykdykk i året, derav et varmdykk. Dvs. de har utdanningen, de har utstyret, men mangler øving.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Spørsmål om flysikkerhet og brannberedskap er faglige spørsmål som blir ivaretatt av fagmyndighetene på området. Jeg har derfor lagt spørsmålet fram for Luftfartstilsynet. Jeg har også rådført meg med Avinor, som eier og driver av de fleste lufthavnene i Norge.
Luftfartstilsynet viser til at primæroppgaven til brann og redning på lufthavnene er at de innenfor en definert responstid skal begrense skadeomfang dersom det skjer noe med et luftfartøy inne på lufthavnens område. For å yte en best mulig innsats er det i regelverket stilt krav til kompetanse og trening for personellet, til utstyr og utformingskrav osv.
Mens det i tidligere nasjonalt regelverk var krav om røykdykkertjeneste på lufthavner med luftfartøy over en viss størrelse, viser Luftfartstilsynet til at dette ikke lenger er et krav i det felleseuropeiske regelverket. På noen områder har det felleseuropeiske regelverket strengere krav enn det tidligere nasjonale regelverket, mens det på andre områder er lempeligere krav. Intensjonen er å ha mer fleksibelt regelverk, der det i større grad er opp til aktørene i luftfarten å gjennomføre risikovurderinger. Det innebærer at det ikke er noe som hindrer noen lufthavn i å ha røykdykkerkompetanse, dersom risikovurderinger indikerer at behovet er tilstede. Luftfartstilsynet har ikke oversikt over hvilke nasjonale tilleggsbestemmelser andre EU/EØS-land eventuelt har stilt til brann- og redningsmannskap på lufthavnene.
Luftfartstilsynet mener at et felles europeisk regelverk bidrar til standardisering, og at dette bidrar til bedre flysikkerhet. EUs luftfartsbyrå, EASA, gjennomfører jevnlig standardiseringsinspeksjoner av luftfartsmyndighetene i EU/EØS-landene for å sikre lik praktisering av det felleseuropeiske regelverket. For ordens skyld bemerker Luftfartstilsynet at lufthavnenes brann og redning – i henhold til luftfartsregelverket – skal være dimensjonert og trent for å ivareta hendelser med luftfartøy, og dette følges opp av Luftfartstilsynet gjennom tilsyn. Hvis lufthavnenes brann- og redningsmannskap bistår kommunalt brannvesen i en gitt situasjon, så vil for øvrig lufthavnen måtte stenges eller nedgraderes pga. manglende beredskap.
Avinor viser til at selskapets lufthavner er sertifisert etter det felleseuropeiske regelverket pr. 1. januar 2018. Av regelverket følger det at sikkerhet har første prioritet, noe som er gjentatt i Accountable Managers Statement, dvs. erklæring fra ansvarlig leder (konsernsjefen) i Avinor. Avinor peker også på at Luftfartstilsynet følger opp at selskapet opererer i henhold til regelverket.
Avinor viser videre til at det er andre krav til innsats og risikovurderinger ved luftfartsulykker enn ved bygningsbrann, og at røykdykkertjeneste – slik det gjelder for kommunalt brannvesen – er en innsats som benyttes ved bygningsbrann. Avinors brann- og redningstjeneste trener og øver på å redde liv ved en luftfartsulykke eller hendelse på eller i den umiddelbare nærhet av lufthavnen. Oppgavene går ut på å skape og ivareta et miljø for å kunne overleve i, etablere evakueringsmuligheter for passasjerene, samt starte redning av passasjerer som ikke klarer seg uten bistand. Ved behov skal Avinors mannskap entre luftfartøy dersom det er forsvarlig. Som i alt redningsarbeid vektlegges de ansattes sikkerhet høyt.
Avinor viser ellers til at det er det kommunale brannvesenet, som i henhold til brann- og eksplosjonsvernloven, har ansvaret for røykdykking og slokking av brann i alle bygninger i kommunene, også bygninger på flyplassene. På lik linje med andre bygningseiere vil Avinor iverksette tiltak for å redusere omfanget av et eventuelt branntilløp i sine bygninger og gjøre det selskapet har kompetanse og kapasitet til inntil det kommunale brannvesenet er på plass. Når det kommunale brannvesenet er på plass, overtar de ansvaret for innsatsen i henhold til brann- og eksplosjonsvernloven. Videre slokking blir ledet av det kommunale brannvesenet i samarbeid med og ved bruk av flyplassens personell og ressurser.
Avinor påpeker også at selskapet på forespørsel bidrar med slukningsarbeid utenfor flyplassområdene. Som eksempel på Avinors kompetanse og ressurser innen brann- og redningsberedskap viser Avinor til avgjørende bistand fra selskapet ved brann i en tråler i Tromsø, skogbrannene i Sverige, en rekkehusbrann i Namsos, brannen i Lærdalsøyri, en brann i kraftstasjonen i Longyearbyen og ulykken i Lillestrøm mellom to godstog.