Skriftlig spørsmål fra Åsunn Lyngedal (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1038 (2019-2020)
Innlevert: 23.02.2020
Sendt: 24.02.2020
Besvart: 27.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Åsunn Lyngedal (A)

Spørsmål

Åsunn Lyngedal (A): Vil statsråden sikre en forsvarlig forbindelse mellom Ofoten og fylkeshovedstaden Bodø gjennom FOT-rute på strekningen Harstad/ Narvik lufthavn Evenes-Bodø?

Begrunnelse

Fra april 2017 har Ofoten ikke hatt FOT rute forbindelse til Bodø. Dette skyldes at ruta ikke ble videreført da Narvik lufthavn ble lagt ned. Det var da tre daglig avganger hver vei mellom Narvik og Bodø. Uten FOT rute har strekninger hatt et varierende antall avganger og de har variert med årstid og ukedager. Mange har valgt å heller kjøre på en strekninger som 8 mil sør for Narvik på E6 er brutt med ferge som går hver annen time. Den 300 km lange strekningen til Bodø i tillegg til ferga, gjør deltakelsen fra Narvik i det som skjer i Nordlands fylkeshovedstad vanskelig. Nå har Widerøe varslet at de kutter alle avganger mellom Harstad/Narvik lufthavn Evenes og Bodø på grunn av lav lønnsomhet. Dette viser at eneste løsning er etablering av ei FOT rute.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg har som mål å sikre at Norge har et godt og fremtidsrettet flyrutetilbud. Tilbudet på kortbanenettet er spesielt viktig for folk i distriktene og en viktig forutsetning for verdiskaping i hele landet. Derfor er jeg bekymret for kuttene Widerøe har varslet og hvilke konsekvenser dette får for alle som er avhengig av disse rutene. Kuttene Widerøe har varslet utgjør en liten andel (ca. 3,5 pst) av Widerøes samlede rutetilbud. Jeg vil følge tett med på hvilke konsekvenser dette vil få for innbyggere i de berørte regionene.
Staten ved Samferdselsdepartementet bruker over 700 millioner kroner i året på å støtte ulønnsomme flyruter. I forbindelse med nye flyruteanskaffelser gjør vi en vurdering av hvilke flyruter som skal være omfattet av ordningen med offentlig kjøp. Vurderingen omfatter bl.a. forhold som kriteriene for kjøp i det felleseuropeiske regelverket, trafikknivå, tilgang til viktige samfunnsfunksjoner, alternative transportmuligheter og et ev. eksisterende kommersielt rutetilbud, sett opp mot tilgjengelige budsjettmidler.
En slik analyse ble også gjort før utlysningen av konkurransen om flyrutene i Nord-Norge for perioden 1. april 2017–31. mars 2022. For strekningen Evenes–Bodø ble det eksisterende kommersielle rutetilbudet ansett å gi en tilfredsstillende transportstandard. Nedleggingen av Narvik lufthavn i 2017 var i tillegg forventet å øke antallet reisende mellom Evenes og Bodø, noe som kunne styrke grunnlaget for kommersiell rutedrift.
Regjeringen har som kjent allerede gjort endringer som bedrer rammevilkårene for Widerøe gjennom å endre avgiftene flyselskapene betaler til Avinor AS og Avinor Flysikring AS. Selskapet ville ha hatt høyere kostnader dersom det ikke hadde vært for disse omleggingene, og situasjonen med rutekutt kunne dermed vært verre.
Det er for tidlig å si noe konkret om det er behov for at regjeringen tar noen ytterligere grep for å sikre et godt flytilbud for privatpersoner og næringsliv i denne og andre regioner. Jeg vil nå vurdere hvilke konsekvenser Widerøe sine rutekutt har, og om det er nødvendig med nye tiltak fra departementet sin side for å sikre et godt rutetilbud på kortbanenettet, også i framtiden.