Skriftlig spørsmål fra Per Olaf Lundteigen (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1061 (2019-2020)
Innlevert: 25.02.2020
Sendt: 25.02.2020
Besvart: 28.02.2020 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Per Olaf Lundteigen (Sp)

Spørsmål

Per Olaf Lundteigen (Sp): Regjeringen har i Prop. 1 S (2018–2019) foreslått at nye stridsvogner til Hæren anskaffes med leveranse fra 2025.
Kan statsråden redegjøre for om regjeringen ønsker en åpen konkurranse om Norges fremtidige stridsvognkapasitet, slik at Norge også får gode industrisamarbeidsavtaler eller kan statsråden sikre slike industrisamarbeidsavtaler ved direkteanskaffelse?

Begrunnelse

Regjeringen har i Prop. 1 S (2018–2019) beskrevet at den arbeider med å anskaffe moderne stridsvogner med sikte på innfasing i perioden 2025-2027. Her fremkommer det også at moderniseringen kan gjennomføres enten gjennom en vesentlig oppgradering av dagens stridsvogner eller en nyanskaffelse.
Stortinget fastslo i Innst. 185 S (2015-2016) at det skal stilles krav til industrisamarbeid tilsvarende verdien av inngåtte forsvarskontrakter, og at anskaffelser skal bidra til å sikre markedsadgang for norsk forsvarsindustri. All erfaring tilsier at dette må løses før en kontrakt inngås.
Teknisk Ukeblad kunne 7. oktober 2019 opplyse at dette ikke skjedde da Ula-ubåtene ble bestilt fra Tyskland på 1980-tallet. Resultatet ble, ikke uventet, at verken forventede økonomiske gevinster eller andre positive effekter av samarbeidet ble realisert som forutsatt. I samme sak opplyste Teknisk Ukeblad om at det norsk-tyske samarbeidet knyttet til dagens ubåtanskaffelse har støtt på problemer og at de nye ubåtene vil bli forsinket. Etter det jeg forstår skyldes dette blant annet manglende forpliktende industrisamarbeid.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Regjeringen har ved flere anledninger de siste tre årene redegjort for den planlagte anskaffelsen av nye stridsvogner til Hæren; senest i forbindelse med fremleggelsen av Prop. 1 S (2019-2020). Planene om en anskaffelse fra 2025 ligger fast, og arbeidet med å utarbeide den påkrevde dokumentasjon for prosjektet pågår i departementet og i underlagte etater.
Det vurderes flere alternativer i prosjektet, både hva gjelder antall stridsvogner, ytelser og type. Kostnadsrammen for anskaffelsen utredes gjennom de prosessene som pågår, og er derfor på nåværende tidspunkt ikke fastsatt. Regjeringen planlegger å fremme anskaffelsesprosjektet for Stortingets godkjenning i 2021.
Alle anskaffelser i forsvarssektoren skal i utgangspunktet gjennomføres med konkurranse i markedet. Det kan imidlertid være særlige forhold som gjør at en anskaffelse gjennomføres i form av en rettet forespørsel til én leverandør eller en spesiell gruppe leverandører, f.eks. ved anskaffelser som er høyt graderte, der det foreligger bi- eller multilaterale avtaler med allierte land, eller at det er nasjonale, forsvarsindustrielle hensyn som må tas.
Anskaffelsen av nye stridsvogner planlegges i utgangspunktet gjennomført med konkurranse i markedet. Det vil imidlertid likevel bli vurdert om en anskaffelse i form av et bilateralt samarbeid med et annet land kan være formålstjenlig. Uansett anskaffelsesmetode
planlegges det med inngåelse av avtaler som kommer norsk industri til gode i samme omfang som kostnaden for stridsvognene.