Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1090 (2019-2020)
Innlevert: 28.02.2020
Sendt: 28.02.2020
Besvart: 05.03.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Synes statsråden at sentraliseringen av tjenestetilbudet til Statens vegvesen er et nyttig bidrag for å sikre vekst og verdiskaping i hele landet?

Begrunnelse

I arbeidet med ny tjenesteleveransemodell og tjenestestruktur på trafikant og kjøretøyområdet er det foreslått en rekke sentraliserende endringer. Blant annet flyttes hallkontroll for lette kjøretøy fra Mosjøen til Mo i Rana. Vefsn og Alstahaug er de to kommunene som bli mest påvirket av endringen, med følgende konsekvens: Vefsn: Økt reiseavstand, ifølge Statens vegvesen på 152 km t/r til Mo for å benytte tjenestene Hallkontroll Lette kjøretøy. Alstahaug: Økt reiseavstand, ifølge Statens vegvesen, på 156 km t/r til Mo for å benytte tjenestene Hallkontroll Lette kjøretøy.En slik sentralisering får store konsekvenser for næringslivet. Kjøretøy som tidligere har fått godkjenning på trafikkstasjonen lokalt, må nå bruke mye ressurser å reise langt for å få denne godkjenningen. Dette kan igjen føre til nedleggelser og tap av arbeidsplasser i området. Særlig går dette utover forhandlere av bobiler og campingvogner, de er ikke harmonisert med EU sine kjøretøyforskrifter, dette betyr at stort sett alle nye kjøretøy de selger må godkjennes på en trafikkstasjon.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Trafikant- og kjøretøyområdet er tjenester knyttet til førerkort og kjøretøy som er etterspurt i hele landet. Det er avgjørende at folk får tilgang til de tjenestene de trenger og at disse i størst mulig grad skal være nær folk.
Digitalisering og ny teknologi gir oss muligheter til å jobbe smartere og tilby bedre og raskere tjenester til publikum. Statens vegvesen har kommet langt i å digitalisere sine tjenester, og i dag kan mange av tjenestene gjennomføres på mobil eller PC uten at man selv må møte opp på en trafikkstasjon. Som en naturlig følge av dette kan vi effektivisere tjenestestrukturen ytterligere til det beste for folk og næringsliv, og det er det vi vurderer mulighetene for nå.
Som representanten viser til er det imidlertid fortsatt slik at noen av disse tjenestene krever at man møter opp fysisk. Det var nettopp derfor Statens vegvesen fikk et tilleggsoppdrag om å se nærmere på avbøtende tiltak for brukere som, etter maiforslaget, ville få vesentlig lengre reisevei til trafikkstasjonen. Regjeringen er opptatt av å sikre gode og tilgjengelig tjenester i hele landet gjennom et desentralisert Statens vegvesen.
Statens vegvesen leverte rapporten med sitt reviderte forslag 19. november 2019. Det er i forslaget lagt vekt på å opprettholde flere av dagens lokasjoner for de tjenestene som krever oppmøte og har et høyt brukervolum.
Vi vurderer fortsatt sistnevnte rapport og vil se nøye på forslagene før regjeringen tar en avgjørelse. Jeg understreker at utgangspunktet for tilleggsoppdraget er at regjeringen er opptatt av å sikre gode tjenester i hele landet. Dette vil ligge til grunn for de videre vurderingene.