Siv Mossleth (Sp): Synes statsråden at sentraliseringen av tjenestetilbudet til Statens vegvesen er et nyttig bidrag for å sikre vekst og verdiskaping i hele landet?
Begrunnelse
I arbeidet med ny tjenesteleveransemodell og tjenestestruktur på trafikant og kjøretøyområdet er det foreslått en rekke sentraliserende endringer. Blant annet flyttes hallkontroll for lette kjøretøy fra Mosjøen til Mo i Rana. Vefsn og Alstahaug er de to kommunene som bli mest påvirket av endringen, med følgende konsekvens: Vefsn: Økt reiseavstand, ifølge Statens vegvesen på 152 km t/r til Mo for å benytte tjenestene Hallkontroll Lette kjøretøy. Alstahaug: Økt reiseavstand, ifølge Statens vegvesen, på 156 km t/r til Mo for å benytte tjenestene Hallkontroll Lette kjøretøy.En slik sentralisering får store konsekvenser for næringslivet. Kjøretøy som tidligere har fått godkjenning på trafikkstasjonen lokalt, må nå bruke mye ressurser å reise langt for å få denne godkjenningen. Dette kan igjen føre til nedleggelser og tap av arbeidsplasser i området. Særlig går dette utover forhandlere av bobiler og campingvogner, de er ikke harmonisert med EU sine kjøretøyforskrifter, dette betyr at stort sett alle nye kjøretøy de selger må godkjennes på en trafikkstasjon.