Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1096 (2019-2020)
Innlevert: 28.02.2020
Sendt: 28.02.2020
Besvart: 10.03.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): I forbindelse med bruk av verktøyet Spekter i Arendal har det oppstått en tvist mellom kommunen og Datatilsynet om personvern, noe som vil vanskeliggjøre skolenes muligheter til å oppfylle Opplæringslovens kapittel 9A.
Vil statsråden klargjøre regelverket, herunder vurdere eksplisitt lovhjemmel, slik at skoler også kan bruke denne typen pedagogiske verktøy i arbeidet med skolemiljø?

Begrunnelse

Saken Datatilsynet har vurdert reiser noen avgjørende spørsmål om skjæringspunktet mellom Opplæringsloven og personvernlovgivingen som statsråden må klargjøre. Jeg vil mene det er uheldig om regelverket hindrer skoler å spørre elever om konkrete spørsmål knyttet til skolemiljø, og at dette vil hindre og vanskeliggjøre skolers mulighet til å oppfylle Opplæringslovens kapittel 9A. Som eksempel har bruken av verktøyet Spekter blitt anbefalt som et verktøy av ulike Fylkesmenn og UDIR i arbeidet med skolemiljø. Saken i Arendal er spesielt problematisk da det fremstår som det vil være umulig å bruke ikke-anonyme spørsmål i arbeidet med skolemiljø, og dermed prinsipielt heller ikke muntlig. Det stenger døren for en type spørsmål som helt klart vil gi nødvendig informasjon i arbeidet med skolemiljø. Spørsmålet har tidligere blitt drøftet av Kunnskapsdepartementet i proposisjon til Stortinget (Prop. 57 L, 2016-2017), men den vurderingen står seg ikke lengre i lys av nevnte sak:

«Aktivitetsplikten som departementet foreslår å lovfeste forutsetter at det behandles personopplysninger av ulike slag. Departementet legger til grunn at som en konsekvens av de handlinger aktivitetsplikten krever, så har skolen både plikt og rett til å behandle personopplysninger. Dette gjelder både ordinære personopplysninger og sensitive opplysninger. (…) En eksplisitt lovhjemmel for slik behandling er etter departementets syn overflødig å ta inn i opplæringsloven kapittel 9 A.»

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Datatilsynet fattet vedtak 23. oktober 2019 i sak om Arendal kommunes behandling av personopplysninger i kartleggingsverktøyet Spekter. Vedtaket innebar at kommunen ikke lenger kunne bruke kartleggingsverktøyet, og at den måtte slette alle personopplysninger som var lagret etter bruk av verktøyet.
Arendal kommune påklagde vedtaket 13. november 2019. Saken ligger fortsatt til behandling hos Datatilsynet, som skal avgjøre om det vil ta klagen til følge, eller om saken skal sendes Personvernnemnda (klageinstansen) til behandling.
Saken reiser flere interessante spørsmål, og vi ser fram til en endelig avklaring av denne konkrete saken. Jeg vil deretter vurdere hvilken oppfølging det er behov for. Vi skal ha et regelverk som gir skolene gode rammer for arbeidet med å sikre at alle elever har et trygt og godt skolemiljø, innenfor et godt personvern.
Det er viktig å sikre elever et trygt og godt skolemiljø. Opplæringsloven har derfor en aktivitetsplikt for kommuner, skoler og ansatte. Det er også viktig å sikre elevene et godt personvern. Jeg mener det er mulig å ivareta både retten til et godt skolemiljø og et godt personvern.
Jeg kan ellers orientere om at mitt departement er i gang med en generell gjennomgang av lovgivingen på grunnopplæringens område for nettopp å klargjøre forholdet mellom opplæringsloven og personvernlovgivningen. Målet er å ha et regelverk som gir klare og tydelige supplerende behandlingsgrunnlag for personopplysninger, der det er behov for det. Opplæringsloven kapittel 9 A om elevenes skolemiljø vil også bli vurdert. Vi legger vekt på god dialog med Datatilsynet i dette arbeidet.