Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1097 (2019-2020)
Innlevert: 28.02.2020
Sendt: 28.02.2020
Besvart: 10.03.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Er statsråden enig med direktøren i Datatilsynet om at det trengs en nasjonal plan for hvordan vi skal sikre barns personvern i digitale skolesystemer?

Begrunnelse

Det ble nylig klart at Datatilsynet mottok over 100 saker i 2019 hvor barns personvern er blitt skadelidende i en stadig mer digitalisert skolehverdag. Dette er alvorlig og det er uholdbart at denne utviklingen får fortsette. Direktør i Datatilsynet Bjørn Erik Thon utdyper hvorfor det trengs en nasjonal plan i en kronikk i Aftenposten 27. januar. Der skriver han at kommunene har to hovedutfordringer: 1. Skolenes digitale kompetanse har ikke holdt tritt med digitaliseringstempoet. 2. Norske kommuner er ofte ikke i stand til å beskytte sine mest sårbare innbyggeres personvern godt nok. Jeg håper statsråden deler denne bekymringen og er villig til å ta de nødvendige grep for å snu utviklingen.

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Ivaretakelse av personvernrettigheter og informasjonssikkerhet i skolen er noe jeg er svært opptatt av. Etter Bjørn Erik Thon sin artikkel i Aftenposten 27. januar tok jeg initiativ til et møte med Datatilsynet for å diskutere problemstillingene som ble trukket frem i kronikken. Møtet ble avholdt 10. mars hvor Datatilsynet utypet hovedutfordringene; 1. Skolenes digitale kompetanse har ikke holdt tritt med digitaliseringstempoet. 2. Norske kommuner er ofte ikke i stand til å beskytte sine mest sårbare innbyggeres personvern godt nok. Jeg deler bekymringene til Datatilsynet og departementet kjenner seg igjen i beskrivelsen av disse utfordringene.
Det er kommunene som har ansvaret for personvernet og informasjonssikkerheten i skolen slik at elevenes personopplysninger ikke kommer på avveie. Når det er sagt ser vi at den økte digitaliseringen i skolen skaper et ressursbehov og et kompetansebehov som går utover hva den enkelte kommune kan dekke alene. Det er derfor behov for å se på myndighetenes rolle i arbeidet med personvern og informasjonssikkerhet i skolen og, sammen med kommunene, vurdere mulige tiltak.
Kunnskapsdepartementet er i gang med å utarbeide en handlingsplan for Digitaliseringsstrategien for grunnopplæringen (2017-2021). De store temaene i denne handlingsplanen vil være samarbeidet mellom stat og kommune og anskaffelse av digitale ressurser i kommunene. Personvern og informasjonssikkerhet vil derfor stå sentralt i dette arbeidet.
Jeg vil også legge til at da Datatilsynet offentliggjorde at de hadde hatt 100 tilsynssaker i 2019 knyttet til barn og unges personvern under Personverndagen 2020, tok Kunnskapsdepartementet kontakt med Datatilsynet for å få vite mer om disse sakene. Vi fikk denne uken tilsendt ytterligere informasjon om sakene og vil gå gjennom dette sammen med Datatilsynet. Målet med gjennomgangen er å identifisere årsaken til avvikene slik at vi kan vurdere mulige tiltak der det er naturlig.
For øvrig viser jeg til mitt svar på spørsmål fra stortingsrepresentant Solberg knyttet til opplæringsloven kapittel 9 A, der jeg orienterte om at departementet ser på regelverket for å behandle personopplysninger i grunnopplæringen.