Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Vurderer statsråden energiinfrastrukturforordningen (347/2013/EU) som relevant og akseptabel for Norge og hvilke konsekvenser vil en eventuell innlemmelse av forordningen i EØS-avtalen ha for Norge og for prosjekter av felles interesser (PCI-er) som berører Norge?
Begrunnelse
Som et vedlegg til regjeringens arbeidsprogram for samarbeidet med EU i 2020, ble det 20. februar publisert en oversikt over sentrale EU- og EØS-saker i forvaltningen i 2020. Blant sakene som omtales der er energiinfrastrukturforordningen (347/2013/EU), som regulerer konsesjonsbehandling, finansiering og planlegging av infrastrukturprosjekter av felleseuropeisk interesse innen elektrisitet, petroleum, gass og CO2. I følge omtalen er formålet med forordningen å
«legge til rette for investeringer i grensekryssende infrastruktur som er viktig av hensyn til det indre marked, EUs klima- og miljømål og/eller forsyningssikkerhet. Infrastruktur som omfattes av forordningen settes på en liste over prosjekter av felles interesse, PCIer (Projects of Common Interest), som vedtas av Kommisjonen. Forordningen erstatter TEN-E retningslinjene (TransEuropean Energy Networks 1364/2006/EU), som ikke er innlemmet i EØS-avtalen. Forordningen innebærer også endringer i de tre forordningene under den tredje energimarkedspakken. Forordningen er ikke innlemmet i EØS-avtalen.»