Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1145 (2019-2020) Innlevert: 04.03.2020 Sendt: 04.03.2020 Besvart: 10.03.2020 av statsminister Erna Solberg
Kari Elisabeth Kaski (SV): Tidligere statssekretær Alf Erik Andersen har mottatt lønn både for ordførerverv og statssekretær samtidig, samt etterlønn fra Lindesnes kommune og SMK. Nå må Andersen betale tilbake både den doble lønnen og etterlønnen fra SMK. Har statsministeren og SMK vurdert andre sanksjoner enn tilbakebetaling i lys av at Andersen mottok etterlønn urettmessig og oppga gale opplysninger i søknaden om etterlønn til SMK?
Erna Solberg: Andersen ble utnevnt som statssekretær for statsråd Kallmyr 29. november 2019 og fratrådte 24. januar 2020. Samme dag søkte han om fratredelsesytelse for perioden 24. januar til og med 24. april 2020. Statsministerens kontor sendte 6. februar et brev til Andersen hvor han ble innvilget fratredelsesytelse for perioden 25. januar til og med 24. februar 2020. Statssekretærer og politiske rådgivere har ikke automatisk rett til fratredelsesytelse, slik det også fremgår av Håndbok for politisk ledelse punkt 16.2. I den skjønnsmessige vurderingen la SMK vekt på Andersens opplysninger i søknadsskjemaet om at han verken hadde en annen stilling å gå til eller annen inntekt. Denne vurderingen var i tråd med tidligere praksis. I ettertid ble SMK kjent med at Andersen allerede mottok ettergodtgjøring fra Lindesnes kommune. Dersom Andersen hadde gitt SMK opplysninger om dette, ville han ikke ha blitt innvilget fratredelsesytelse. Den 3. mars 2020 fremmet SMK derfor et tilbakebetalingskrav mot Andersen for hele den tilståtte ytelsen. Administrasjonen på SMK har også vurdert om forholdet burde anmeldes. Etter en helhetsvurdering konkluderte kontoret med at det ikke var tilstrekkelig grunnlag for anmeldelse. For det første kunne retningslinjene om fratredelsesytelse i Håndbok for politisk ledelse vært klarere når det gjelder betydningen av annen inntekt for den første måneden det kan søkes om fratredelsesytelse for (basisperioden), jf. Håndbok for politisk ledelse punkt 16.2. Da Andersen søkte og fikk fratredelsesytelse fra SMK, hadde han ikke fått innvilget ettergodtgjøring fra kommunen ut over den nevnte basisperioden for SMKs ytelse. For det andre har administrasjonen sett hen til at Andersen ikke har mottatt to ytelser samtidig all den tid han frasa seg ettergodtgjøringen fra kommunen da SMK innvilget fratredelsesytelsen.