Skriftlig spørsmål fra Eigil Knutsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1151 (2019-2020)
Innlevert: 04.03.2020
Sendt: 05.03.2020
Besvart: 16.03.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Eigil Knutsen (A)

Spørsmål

Eigil Knutsen (A): Er statsråden villig til å bestille videre planlegging av strekningen Stanghelle-Voss i inneværende år slik at man sikrer kontinuerlig planlegging av fellesprosjektet K5?

Begrunnelse

Regjeringen valgte i 2015 alternativet K5 for utbygging av ny E16 og Vossabane mellom Arna og Voss. Den statlige reguleringsplanen Arna – Stanghelle er i ferd med å fullføres, og for å sikre kontinuitet i planlegging og senere utbygging bør videre planlegging av Stanghelle – Voss starte så raskt som mulig.
For å komme i gang med videre planlegging trenger Bane NOR/Statens vegvesen et bestillingsbrev fra Samferdselsdepartementet.
I et svarbrev til Vossaløysinga datert 26. februar 2020 viser Samferdselsdepartementet til arbeidet med ny NTP for perioden 2022-2033, som ikke blir vedtatt av Stortinget før om over et år.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Samferdselsdepartementet besluttet i 2015 at det såkalte konsept 5 med full utbygging av vei og jernbane skulle legges til grunn for videre utvikling på strekningen E16/Vossebanen Arna-Stanghelle. På den videre strekningen fra Stanghelle til Voss ble det lagt til grunn at også her kan K5 prioriteres, på lang sikt. Departementet presiserte samtidig at det åpnes for at også andre løsningen kan vurderes på denne strekningen, basert på erfaringer og utvikling i prosjektet.
Fellesprosjektet E16/Vossebanen på strekningen Arna-Stanghelle er prioritert i siste seksårsperiode i Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029, jf. Meld. St. 33 (2016-2017). Samferdselsdepartementet har åpnet for å fremskynde oppstart av dette prosjektet. Statens vegvesen og Bane NOR har på denne bakgrunn igangsatt oppstart av planprosesser etter plan- og bygningsloven. I planarbeidet har det funnet sted betydelige kostnadsøkninger i prosjektet og departementet har bedt om at transportvirksomhetene gjør en gjennomgang av for å vurdere kostnadsreduserende tiltak. Dette arbeidet pågår fortsatt.
Strekningen Stanghelle-Voss er ikke prioritert i NTP 2018-2029. I og med at strekningen ikke er prioritert i NTP har det heller ikke vært aktuelt å starte opp planlegging etter plan- og bygningsloven. Planlegging av store samferdselsprosjekter er svært ressurskrevende og forutsetter bl.a. at det settes av betydelige midler gjennom de årlige statsbudsjettene. Ressurser og midler til planlegging må derfor først og fremst settes av til prosjekter som er prioritert i NTP med sikte på at disse blir igangsatt først. På denne bakgrunn vil jeg ikke legge opp til å sette i gang planprosesser for utbygging av E16/Vossebanen Stanghelle-Voss inneværende år.
Når det gjelder prioritering av strekningen Stanghelle-Voss må dette vurderes opp imot andre viktige store samferdselsprosjekter i fremtidige nasjonale transportplaner.