Nina Sandberg (A): Stortinget har verken vedtatt å omorganisere eller legge ned Campus Nesna.
Hva er det rettslige grunnlaget for at Kommunal- og moderniseringsdepartementet godkjenner oppsigelsen av leiekontrakten mellom Kunnskapsdepartementet og Statsbygg vedrørende Nesna syv år før leietida går ut, når det ikke foreligger positivt vedtak om omorganisering eller nedlegging i Storting eller regjering?
Begrunnelse
Statsbygg skal iverksette Stortingets vedtatte politikk innen statlig bygge- og eiendomssektor. Leiekontrakten mellom Statsbygg og Kunnskapsdepartementet med Nord universitet som bruker, gjelder ut 2029. Punkt 5 i leiekontrakten gir mulighet til å si opp leieforholdet i løpet av leiekontrakten med 12 måneders varsel hvis leieforholdet blir uhensiktsmessig som følge av omorganisering o.l. som vedtas av Storting eller Regjering.
Ny studiestedsstruktur og nedleggelsen av campus Nesna ble vedtatt av styret i Nord universitet i 2019. Universitet har sagt opp leiekontrakt for campus Nesna fra 1. august 2022. KMD har i brev av 4.2.2020 bedt Statsbygg om å informere Nord universitet om at det vil bli igangsatt arbeid med å finne ny statlig bruker, alternativt at det igangsettes en avhendingsprosess.
I mai 2019 fremmet SV et representantforslag hvor de ba regjeringen stanse endringen i studiestedsstruktur ved Nord universitet. Forslaget ble nedstemt. Nord universitet viser til vedtaket i Stortinget om ikke å stanse endringen i studiestedstruktur i sin oppsigelse av leieforholdet.
Et Stortingsvedtak om ikke å stanse endringen i studiestedsstruktur, er imidlertid ikke det samme som at Stortinget har vedtatt nedlegging av Nesna.
Kunnskapsdepartementet har vært tydelig på at det ligger innenfor universitetsstyrets autonomi å bestemme egen studiestedsstruktur, og at departementet ikke kan overstyre universitetsstyrets vedtak om å legge ned studiestedet.
Statsbygg har i brev til KMD, og med henvisning til nevnte bestemmelse i punkt 5, uttrykt tvil om at det er grunnlag for å heve kontrakten. Statsbygg mener saken er av prinsipiell betydning, og kan skape presedens. Det er med andre ord usikkert rettslig grunnlag for en avgjørelse som senere kan bli lagt til grunn i andre, lignende tilfeller.
Arbeiderpartiet var imot å legge ned lærerutdanninga på Nesna, satte av midler til å opprettholde studiestedet, og mener at bygningene bør ivaretas, slik at de også framover kan brukes til undervisning, forskning eller annen ny aktivitet som gagner regionen. Regjeringen bør ikke tillate nedbygging eller avhending av lokaler og utstyr på Nesna, men arbeide for å styrke og utvikle mulighetene for desentralisert utdanning.
For øvrig viser jeg til representantforslag 78 S 2019 – 2020 om at Statsbygg ikke skal selge bygningene på studiested Nesna.