Skriftlig spørsmål fra Turid Kristensen (H) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1195 (2019-2020)
Innlevert: 09.03.2020
Sendt: 10.03.2020
Besvart: 27.03.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Turid Kristensen (H)

Spørsmål

Turid Kristensen (H): Synes statsråd Trine Skei Grande at det er rimelig at ungdommers muligheter til å gå på videregående skole skal begrenses av tilfeldige busstider?

Begrunnelse

På NRKs nettsider kunne vi 13. februar lese om hvordan elever i Heidal i Oppland fylkeskommune ikke får anledning til å gå på skoler de selv ønsker fordi bostedsadressen og bussruten avgjør. I eksempelet tar i utgangspunktet bussturen en halv time fra Heidal, hvor eleven bor, til den videregående skolen både på Vinstra og Otta. Men bussen som kjører til Vinstra har et stopp på Sjoa, og bruker derfor ti minutter lenger. Derfor har fylkespolitikerne i Innlandet bestemt at eleven må søke seg til Otta. Selv om det bare er Vinstra som kan lære eleven om anleggsmaskiner, som er det han ønsker. Det spiller åpenbart ingen rolle for fylkespolitikerne. Svaret er, ifølge nrk.no, at de ikke kan ta hensyn til detaljer som bussruter.
Regjeringen har som målsetting at flere elever skal fullføre og bestå videregående skole, og for mange elever er mye av motivasjon for videre utdanning etter ungdomsskolen avhengig av at de får søke seg til den skolen de ønsker – og ikke minst til et studieprogram som tilbyr den fordypningen de ønsker å gå på.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: I dag er det opp til fylkeskommunene å bestemme om inntaket til videregående opplæring skal gjennomføres ved fritt skolevalg i hele fylket, innenfor fastsatte inntaksområder eller ved inntak etter nærskoleprinsippet. Innlandet fylkeskommune har bestemt seg for å praktisere et nærskoleprinsipp, noe som innebærer at elever ikke står fritt til å søke seg til alle skolene i fylket. Dette eksemplet viser den viktigste ulempen ved å følge et slikt prinsipp.
Regjeringen er opptatt av at elever skal få en større mulighet til å velge hvilken videregående skole de skal gå på. Det følger av Granavolden-plattformen at vi vil utrede modeller for fritt skolevalg som sikrer elevenes rett til å velge skole, og som ivaretar hensynet til en desentralisert skolestruktur. Regjeringen har derfor hatt to forslag til innretning av fritt skolevalg på høring. Begge alternativene gir fylkene et handlingsrom og åpner for at fylkene kan fastsette inntaksregioner, men innebærer at fylkene ikke lenger skal kunne praktisere inntak til videregående skole etter et nærskoleprinsipp.
Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet er nå i gang med å lese gjennom høringsinnspillene som har kommet inn og vil vurdere forslagene i lys av disse innspillene og Granavolden-plattformen.