Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til barne- og familieministeren

Dokument nr. 15:1219 (2019-2020)
Innlevert: 11.03.2020
Sendt: 12.03.2020
Besvart: 20.03.2020 av barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Det er opprettet to institusjoner der spesialisthelsetjenesten og barnevernet samarbeider om kartlegging, behandling og oppfølging av barn i barnevernet.
Hvilke forpliktelser er lagt i forskrifter og tildelingsbrev til henholdsvis spesialisthelsetjenesten og det kommunale barnevernet i disse, og hvordan fordeles finansieringen mellom det kommunale barnevernet og spesialisthelsetjenesten?

Kjell Ingolf Ropstad (KrF)

Svar

Kjell Ingolf Ropstad: Innledningsvis vil jeg presisere at det er det statlige barnevernet, ved Bufetat, som drifter de to nye institusjonene for barn som har behov for psykisk helsehjelp samtidig som de mottar langvarig og/eller spesialisert omsorg utenfor hjemmet. De to institusjonene, i henholdsvis Bodø og Søgne, er faglige nyvinninger. De har ansatte fra både helse- og barnevernssiden, og det er stilt høye kompetansekrav. Det har vært krevende å få etablert institusjonene, men de er nå begge i drift. Jeg ser frem til at noen av de mest sårbare barna i barnevernet gjennom disse to institusjonene skal få et bedre tilbud enn det vi hittil har klart å gi.
Barne- og familiedepartementets andel av utgiftene til institusjonene blir bevilget over Bufetats budsjetter, på samme måte som utgiftene til andre statlige og private institusjonsplasser. Ved plasseringer i de nye institusjonene betaler kommunene den samme egenandelen som for øvrige institusjonsplasser.
I oppdragsdokumentene fra Helse- og omsorgsdepartementet til de regionale helseforetakene for 2017 ble det gitt følgende oppdrag:

"…det skal utpekes en barnevernsinstitusjon i hver barnevernsregion som skal ha ansvar for barn og unge med behov for langvarig omsorg utenfor hjemmet og med særlig store psykiske hjelpebehov, med oppstart av de to første i 2018. Helse Sør-Øst RHF skal i 2017 forberede en hjemmesykehusmodell i psykisk helsevern for barn og unge rettet mot barn i disse institusjonene."

Bufetat ble gjennom tildelingsbrev fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet gitt tilsvarende oppdrag.
Det ble lagt til grunn at man skal bygge på erfaringene fra hjemmesykehus for barn i andre deler av helsetjenesten og at institusjonene skal være regulert av barnevernloven. Psykisk helsevern skulle forpliktes til å yte helsehjelp i det omfang og på den måten som er nødvendig for å ivareta det enkelte barns behov for psykisk helsehjelp.
Personell fra psykisk helsevern som arbeider i institusjonene, er ansatt i helseforetakene. Øvrig personell er ansatt i Bufetat. Utgiftene til innsatsen fra helsetjenesten dekkes dermed av det regionale helseforetaket, mens utgiftene til barnevernsfunksjonene dekkes av Bufetat. Dette følger av det lovbestemte ansvaret for de respektive tjenestene, og det har derfor ikke vært nødvendig å forskriftsfeste eller på annen måte regulere dette ansvarsforholdet.
For 2019 ble det lagt inn 13 mill. kroner til bedre helsehjelp til barn i barnevernet over kap. 732 (Regionale Helseforetak), fordelt med 6,5 mill. kroner hver til Helse Nord og Helse Sør-øst. For 2020 er beløpene prisjustert til kr 6,7 mill. kroner til hvert av de to helseforetakene.
For Bufetat er det budsjettert med om lag 28 mill. kroner til drift av de to institusjonene. Beløpet er bevilget over kap. 855 (Statleg forvaltning av barnevernet, post 01 Driftsutgifter).