Skriftlig spørsmål fra Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1220 (2019-2020)
Innlevert: 11.03.2020
Sendt: 12.03.2020
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 03.04.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp)

Spørsmål

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp): Selvstendig næringsdrivende kvinner over hele landet eier mange enkeltpersonforetak og små aksjeselskap, ofte et resultat av gründeretablering. I forbindelse med foreldrepermisjon, blir mange av disse arbeidsplassene borte. Det kan være vanskelig å finne vikar, og det er utfordrende å håndtere økonomiske forpliktelser.
Vil statsråden vurdere økonomiske innretninger som både kan ivareta disse arbeidsplassene og sikre at det fødes flere barn, og finnes det statistikk over hvor mange slike bedrifter som legges ned ifm. permisjon?

Begrunnelse

Over hele landet, men kanskje særlig i mindre byer og i distriktene, driver kvinner enkeltpersonforetak og små aksjeselskap. Dette er gjerne jobber de har skapt selv, basert på egne interesser og ønske om å bo der de er. De bygger opp en lojal kundekrets og dekker gjerne et marked som baserer seg på tillit og personlige egenskaper. Utfordringene kommer når disse kvinnene vil etablere familie og gå ut i svangerskaps-, fødsels- og foreldrepermisjon. Erfaringer viser at det ofte er vanskelig å engasjere noen i en kortere periode som kan utføre samme jobb som en selv, noen ganger får man ikke tak i "vikar" i det store og hele. Dette gjør at kundemassen blir borte, og man klarer ikke å revitalisere bedriften igjen etter permisjon. Det kan også være økonomiske utfordringer knyttet til det at en vikarierende selvstendig næringsdrivende eller en ansatt i et AS medfører større lønnsutgifter og mindre inntjening, slik at det blir mindre igjen til eier til å dekke for eksempel husleie og forsikringer. Summen av ting kan gjøre bedriften såpass ulønnsom at eier må legge ned, og dette skjer i det stille mange steder. Dette er ikke et mye belyst tema, men et stort og reelt problem. Problemstillingen er tredelt - kvinneeide ENK og AS legges ned, noen velger å flytte, mens noen velger bort det å få barn. Det er nødvendig å se på mulige ordninger for å imøtegå dette problemet, både fordi vi trenger at det fødes flere barn over hele landet, og fordi vi ønsker å beholde små bedrifter med kvinnelige eiere.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Det er viktig å ha gode og livskraftige lokalsamfunn over hele landet. Noen av forutsetningene for å opprettholde slike er at det både fødes barn over hele landet, og at det finnes arbeidsplasser der folk ønsker å bo. For noen betyr det å skape sin egen arbeidsplass, gjennom å opprette et aksjeselskap eller et enkeltpersonforetak, og å tilby sine produkter eller tjenester til et lokalt eller regionalt marked.
Vi har gode ordninger for kvinner som føder barn i Norge. Det gjelder både kvinner som er ansatt i en bedrift, ansatt i eget AS eller har enkeltpersonforetak. De får alle dekning av inntekt som bortfaller under permisjonstiden. Selvstendig næringsdrivende får foreldrepenger beregnet som gjennomsnittet av inntekten for mottatt skatteoppgjør for de siste tre årene. Hvis det har vært store endringer i inntekt, beregnes foreldrepenger ut fra inntekten ved starten av foreldrepengeperioden. Foreldrepengene skal dekke den inntekten selvstendig næringsdrivende vanligvis har, men med en begrensing oppad til seks ganger grunnbeløpet. Dette utgjør nå 599 148 kroner. Hvis man som selvstendig næringsdrivende har utgifter til husleie, renter på lån, kan dette være utfordrende dersom disse utgiftene ikke lar seg dekke innenfor beløpsgrensen for foreldrepengene.
Utgangspunktet er at inntektene en selvstendig næringsdrivende skaffer gjennom å drive virksomheten videre i egen permisjonstid ved hjelp av en vikar, skal dekke driftsutgiftene i sin helhet. Jeg har forståelse for at det kan oppstå vanskeligheter for virksomheten dersom det ikke er mulig å finne en vikar. Dette er en situasjon som lettere kan oppstå når man bor i mer spredtbygde strøk, hvor det kan være færre personer med riktig kompetanse. Staten har et ansvar for å bidra til for bred og variert kompetanse i arbeidsstyrken over hele landet, men kan ikke bære ansvaret og de økonomiske konsekvensene av enkelttilfeller hvor næringsdrivende har utfordringer med å skaffe vikar under en foreldrepermisjon.
Det føres ikke statistikk over årsakene til konkurser, utover sortering på hhv. oppbud eller begjæring. Vi har derfor ikke statistikk over antall bedrifter som legges ned i forbindelse med fødselspermisjoner.