Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til fiskeri- og sjømatministeren

Dokument nr. 15:1289 (2019-2020)
Innlevert: 30.03.2020
Sendt: 31.03.2020
Besvart: 03.04.2020 av fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Liegruppen har under bygging verdens mest miljøvennlige fiskerfartøy ved Cemre verft i Tyrkia. De har benyttet seg av "nybygginsordningen" og har solgt en eldre fiskebåt og fisker kvotene med andre fartøy i rederiet. På grunn av korona er leveringen forsinket.
Vil ministeren være positiv til å utvide fristen for ordningen som følge av at mange aktører har varslet Force Majeure på grunn av korona som medfører at den nye fiskebåten blir forsinket?

Begrunnelse

Nybyggingsordningen stiller krav om at nybygget må skje innen to år. Planen var at den nye fiskebåten skulle vært lever 1. juli 2020 og samme dato opphører rettigheten til å fiske kvotene tilknyttet nybygget med andre fartøy i rederiet.
Tyrkia er i praksis stengt ned. Det innebærer at hverken eier eller inspektører har mulighet til å følge opp byggeprosjektet. Alle de store underleverandører har varselet forsinkelse og utsettelse på ubestemt tid i form av Force Majeure. Sjøfartsdirektoratet og DNV har varslet det samme.
Konsekvensen er at leveringen av nybygget er utsatt på ubestemt tid og uten fristforlengelse vil det ikke være mulig å få fisket kvotene som tilhører nybygget.
Dette er et konkret eksempel fra mitt nærområde, men det må gjelde de fleste som er under nybyggingsordningen og ber om at utsettelse av fristene må gjelde generelt og være slik at det er mulig å følge opp i praksis.

Odd Emil Ingebrigtsen (H)

Svar

Odd Emil Ingebrigtsen: Jeg forstår representantens spørsmål dit hen at det gjelder muligheten til å forlenge leiefartøytillatelse til rederi som har inngått kontrakt om kjøp og levering av nybygget fiskefartøy.
Jeg ønsker ikke her å behandle enkeltsaker, men kan innledningsvis gi en beskrivelse av gjeldende regelverk og forvaltningspraksis.
Det klare utgangspunktet i dagens regelverk er at det er forbudt å bruke innleid fartøy til ervervsmessig fiske og fangst. Det er flere grunner for dette forbudet, blant annet skal det forhindre omgåelse av strukturkvoteordningene ved å motvirke at et og samme fartøy fisker to kvotesett i løpet av kvoteåret. Regelverket åpner likevel for bruk av leiefartøy i to typetilfeller, ved havari/forlis, og i forbindelse med kontrahering av nybygg. Ved kontrahering av nybygg som representantens spørsmål gjelder, er utgangspunktet at rederiet kan få tillatelse til bruk av leiefartøy i inntil to år, i påvente av at nybygget blir levert fra verftet. Det er mulig å få leiefartøytillatelsen forlenget ved forsinkelse som skyldes forhold utenfor rederiets kontroll. Forsinkelse ved verft som følge av korona-situasjonen vil kunne være et slikt forhold som ligger utenfor rederiets kontroll dersom leveringsavtale er inngått før korona-problematikken ble alment kjent.
Gjeldende regelverk åpner således for at leiefartøytillatelser gitt i forbindelse med kontrahering av nybygg, og som løper ut i inneværende år, kan forlenges som følge av korona-situasjonen. Søknad om slik forlengelse vil måtte sendes til Fiskeridirektoratet som vil foreta en ordinær saksbehandling av søknaden, herunder foreta en konkret vurdering av om alle vilkår er oppfylt.
Når det gjelder spørsmålet om å endre regelverk eller forvaltningspraksis som følge av korona, så kan jeg forsikre representanten om at jeg har stor oppmerksomhet om dette om dagen. Vi mottar mange henvendelser fra enkeltfiskere og har løpende dialog med næringens organisasjoner for å kartlegge utfordringer og vurdere hvilke tiltak som er hensiktsmessige. Det kan i denne sammenheng være at ulike hensyn taler for ulike løsninger, samtidig som avgjørelsen må tas raskt. Det er etter min mening også viktig å unngå større endringer enn nødvendig, da dette kan undergrave balansen mellom ulike hensyn som utformingen av fiskeriregelverket er basert på.
Som påpekt ovenfor kan den situasjonen som spørsmålet gjelder, håndteres innenfor de reglene som finnes, slik situasjonen er nå. Jeg viser for øvrig til mitt svar på spørsmål nr. 1284.