Anette Trettebergstuen (A): Flere ganger de siste månedene har Jernbanedirektoratet uttalt at det er mer nyttig å ha dobbeltspor på jernbanen mellom InterCity-byene enn gjennom dem. Dette må forstås som om direktoratet mener det ikke bør bygges dobbeltspor gjennom Hamar og andre byer på InterCity-strekningene.
Er statsråden enig med Jernbanedirektoratet i at det ikke bør bygges dobbeltspor gjennom InterCity-byene?
Begrunnelse
Prosessen med valg av trase for dobbeltspor på InterCity-strekningene er nå flere steder i en sluttfase. For eksempel skal Hamar kommunestyre etter planen vedta kommunedelplan med trasevalg 27. mai. Etter et slikt vedtak starter arbeidet med reguleringsplaner.
Bane Nor hadde for et par måneder siden brukt 240 millioner kroner på å utrede dobbeltspor Åkersvika-Brumunddal. I tillegg har Hamar kommune brukt betydelige midler.
På bakgrunn av uttalelsene fra Jernbanedirektoratet, kombinert med meldinger om store kostnadsøkninger på flere prosjekter på InterCity-strekningene og forslåtte utsettelser andre steder, er det skapt en usikkerhet om hva som skal bygges ut. Dette gjelder blant annet om det skal bygges dobbeltspor gjennom IC-byene.
Om regjeringa går vekk fra å legge dobbeltspor gjennom IC-byene, har det ingen mening at de berørte kommunene skal fortsette å planlegge traseer for sporet. Derfor bør statsråden avklare det spørsmålet snarest mulig.
En slik snarlig avklaring er også viktig for de svært mange familiene og bedriftene som har fått båndlagt eiendommer i foreslåtte nye traseer. De bør ikke unødig fortsette å leve i en vond uvisshet om hva som skjer med hus og eiendom. De bør ikke vente på en avklaring til regjeringa legger fram forslag til Nasjonal transportplan neste år.