Morten Wold (FrP): Fremskrittspartiet er glade for at den svært lange saksbehandlingstiden vedrørende Fellesprosjektet E16 og Ringeriksbanen nå er over, og at den statlige reguleringsplanen er vedtatt. Samtidig må det stilles spørsmålstegn ved manglende begrunnelse for hvorfor det planlagte krysset på Helgelandsmoen ikke er med i planen.
Vil statsråden gå i dialog med kommunen omkring dette nå som private aktører har sagt seg villig til å betale for krysset gjennom et spleiselag?
Begrunnelse
Det planlagte krysset på Helgelandsmoen ligger innenfor Statens vegvesens normalavstand mellom krysset på Elstangen og krysset i Styggedalen.
Buskerud fylkeskommune var svært tydelige i sin høring. De forutsatte bygging av kryss og frykter at det vil bli svært store fylkeskommunale investeringer i fylkesveinettet dersom krysset ikke blir bygget.
Hole kommune som normalt er regulant, spilte inn krysset på Helgelandsmoen som sitt viktigste krav.
En mulighetsstudie av Helgelandsmoen har vist at det er mulig å skape over 5.000 arbeidsplasser i Hole som følge av krysset. I disse Korona-tider er dette grunn til ettertanke.
Departementet skriver i sin forklaring at “de negative konsekvensene av et kryss på Helgelandsmoen først og fremst knyttet til et høyere arealbeslag.”
Departementet skriver videre at “For nærmiljø og friluftsliv, naturmangfold, kulturmiljø og naturressurser vurderes konsekvensen å ikke være vesentlig høyere enn for alternativet uten kryss. Et kryss kan likevel bidra til et utbyggingspress som på sikt kan føre til nedbygging av natur- og friluftsområder.”
Dette er man lokalt ikke uten videre enig i. Hole har riktignok mange fantastiske friluftsområder, og det er vel andre natur- og friluftsområder i Hole som fremstår som mer attraktive. Det er verdt å huske på at Forsvaret har tungt benyttet landskapet på Helgelandsmoen i over hundre år.
Det vises også til at Hole kommune nå har nedsatt en styringsgruppe for et spleiselag om krysset og at finansieringen av krysset er sikret lokalt. Dette spleiselaget bør staten være med på.