Hans Andreas Limi (FrP): Kan statsråden bekrefte at arealer som reguleres til LNF-formål i tilknytning til Ringeriksbaneprosjektet (ref. pressemelding 27.03.20) kun er å anse som et midlertidig vedtak, slik at LNF ikke vil bli benyttet som et motargument mot boligbygging på Avtjerna i fremtiden?
Begrunnelse
Ringeriksbanen er et viktig prosjekt både nasjonalt og regionalt. Det knytter Østlandet og Vestlandet tettere sammen, og skaper et større bo-/arbeidsmarked for Oslo og Ringerike. Det er mange områder som forventer betydelig befolkningsvekst på Østlandet, og det er viktig å være fremsynte for å sikre tilstrekkelig med areal for utvikling av gode lokalsamfunn med effektiv logistikkløsninger.
Som kjent er Avtjerna i dag avsatt til boligbygging i Bærum kommunes arealplan. Nylig ble reguleringsplanen for Ringeriksbanen vedtatt. I pressemeldingen fra 27.03.2020 står det blant annet at:
"Departementet mener derfor det er for tidlig å ta stilling til framtidig reguleringsformål for den delen av disse områdene som inngår i området for massehåndtering. Det er derfor mest hensiktsmessig at disse områdene reguleres til landbruks-, natur- og friluftsformål, som FRE16 har foreslått."
Dersom dette er en midlertidig løsning inntil man bedre vet hvordan området best kan utnyttes, kan Departementets vurdering være forståelig. Samtidig vet man fra tidligere erfaringer at et område regulert til LNF-formål kan oppleves å få sterkt vern, og at LNF-status i seg selv kan brukes som et argument mot å regulere arealer til boligformål eller næringsvirksomhet på et senere tidspunkt. I så tilfelle vil Departementets vurdering være et betydelig inngrep mot lokaldemokratiet og bidra til å hindre fremtidig boligbygging. Det er viktig at dette oppklares nå slik at man slipper tvil og mistanke om hensikten med reguleringen til LNF-formål.
I sitt svar, håper jeg Statsråden også berører hvilken strategi Bane Nor Eiendom har vedrørende eierskap til arealer på Avtjerna. I nevnte pressemelding står det at:
«Områder som Bane NOR eller Statens vegvesen ikke har behov for å eie, vil etter anleggsperioden bli tilbakeført til dagens arealbruk så langt det er mulig.»
Siden det ikke er planlagt noen jernbanestasjon i tilknytning til Sollihøgda/Avtjerna, er det heller ingen grunn til at staten skal ha behov for å eie arealer til jernbaneformål i området. Derfor tolker jeg pressemeldingen slik at Avtjerna-området forblir i privat eie også i fremtiden, og at vedtatt LNF regulering ikke er et middel for å ekspropriere privat areal til en redusert takst.