Åsunn Lyngedal (A): Vil det være enklere å dele opp anbudsutlysningen for Hålogalandsveien hvis en går bort fra kontraktsformen OPS og lar dette ferdig planlagte prosjektet legges ut som ordinært entreprise?
Begrunnelse
Det vises til svar på skriftlig spørsmål nr. 1137 angående anbud på OPS Hålogalansdsveien. I dag har Norge over 400.000 arbeidsledige, nærmere 40.000 av disse innen norsk bygg- og anleggsnæring. Kontraktstrukturen for anbudet er utformet som en stor kontrakt på nærmere 10 milliarder. Norsk bygg- og anleggsnæring har vært tydelige på at de ikke kan delta i konkurransen om kontrakter av denne størrelsen. En rapport fra Samfunnsøkonomisk analyse på vegne av EBA viser at det er stor forskjell på antallet norske sysselsatte i et prosjekt om en norsk bedrift får hovedkontrakten eller blir underleverandør. I kontrakter på en milliard viser erfaringstall at ved norsk entreprenør sysselsettes det 440 flere norske arbeidsfolk. Dette øker skatteinntekter til staten fra disse ansatte, og selvsagt fra bedriften. En norsk bedrift kjøper også flere varer og tjenester fra norske bedrifter enn en utenlandsk entreprenør. Fra et prosjekt som Hålogalandsveien vil 3,5 milliarder mer av anbudssummen bli igjen i Norge ved norsk hovedleverandør. Prosjektet er gigantisk i nordnorsk sammenheng, og frykten er at få tilbydere også vil gi dårlig konkurranse for et slikt prosjekt - som i tillegg skal bygges i Arktis. Det kan se ut som utbyggingsformen OPS her står i veien for at prosjektet kan deles opp, og at kostnaden for samfunnet da er at norske aktører ikke kan få delta i kontrakten annet enn som underentreprenører.