Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1346 (2019-2020)
Innlevert: 16.04.2020
Sendt: 17.04.2020
Besvart: 24.04.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden sørge for at et organ som er ment å gi innspill internt i en kommune ikke blir brukt til å stoppe viljen til kommunen sitt øverste organ (kommunestyret) slik dette eksempelet viser?

Begrunnelse

15. april 2020 sendte Fylkesmannen i Vestland et brev til Askøy kommune der han omgjør kommunestyret sitt positive vedtak i fem bygesaker etter klage fra foreldreutvalg (FAU) i kommunen. FAU er et organ som er hjemla i opplæringsloven og sikrer at foreldre har dialog med kommunen som er skoleeier. Synspunktene til FAU blir gjort kjent for de organene i kommunen som fatter avgjørelser. Det Fylkesmannen i Vestland nå gjør er å løfte opp FAU som et organ med større innflytelse enn det lovlige valgte kommunestyret i kommunen noe spørsmålsstiller er kritisk til og som neppe er hensikten ved å ha FAU.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Representanten viser til konkrete byggesaker i Askøy kommune, som har vært gjenstand for klagebehandling av Fylkesmannen i Vestland som klageinstans. Det er verken riktig eller hensiktsmessig at jeg, som statsråd, går inn i og gjør vurderinger av slike enkeltsaker i kommuner. Jeg vil heller ikke kommentere klagebehandlingen som har vært hos Fylkesmannen i Vestland.
Kommuneloven slår fast at det er kommunestyret som er kommunens øverste organ, og som treffer vedtak på vegne av kommunen. I mange tilfeller kan imidlertid enkeltvedtak, som kommunen treffer innenfor ulike sektorer, påklages til fylkesmannen som statlig klageinstans.
Hvilken kompetanse fylkesmannen har i klagebehandlingen av vedtak gjort i kommunen, er på generelt grunnlag regulert i forvaltningsloven § 34. Det fremgår av forvaltningsloven § 34 andre ledd at fylkesmannen som klageinstans kan prøve alle sider av saken, det vil si både rettsanvendelsen, saksbehandlingen, faktum og skjønnsutøvelsen. Fylkesmannen skal vurdere de synspunkter som klageren kommer med, men kan også ta opp andre forhold.
Det fremgår videre av bestemmelsen at fylkesmannen som statlig klageinstans skal legge stor vekt på hensynet til det kommunale selvstyret ved prøving av det frie skjønnet i kommunene, og at det skal fremgå av vedtaket hvordan klageinstansen har vektlagt hensynet til det kommunale selvstyret. Denne delen av bestemmelsen trådte i kraft 1. januar 2018, og ble tatt inn i forvaltningsloven for å styrke lokaldemokratiet og for å flytte makt og ansvar til kommunene. Jeg legger til grunn at fylkesmannen følger gjeldende regler for klagebehandling, når fylkesmannen behandler klager på vedtak gjort i kommuner.