Skriftlig spørsmål fra Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1353 (2019-2020)
Innlevert: 17.04.2020
Sendt: 20.04.2020
Besvart: 28.04.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Spørsmål

Trygve Slagsvold Vedum (Sp): Hvilke konkrete initiativ vil statsråden ta for å følge opp Stortingets vedtak?

Begrunnelse

Under behandlingen av Innst. 216 S (2019–2020) vedtok Stortinget følgende:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at offentlige anbud innen vei, jernbane og farled utformes slik at norske aktører har en reell mulighet til å konkurrere om prosjektene, forutsatt at dette ikke medfører økte kostnader ved prosjektene, blant annet når det gjelder størrelse på kontraktene, og det må stilles krav til kunnskap om norske forhold, klima og topografi der dette er relevant for oppdraget, samt krav til norske lønns- og arbeidsvilkår og bruk av lærlinger og egne ansatte på byggeplassen.»

Norsk anleggsbransje har over flere år advart om at offentlige samferdselskontrakter stadig oftere utformes slik at norske bedrifter taper mot utenlandske selskap. Regjeringen har tidligere ikke ønsket å endre disse kontraktene.
Hålogalandsveien er et eksempel på et prosjekt som norsk anleggsbransje har pekt på burde utformes annerledes. Mjøsbrua i tre er et annet eksempel på et samferdselsprosjekt som kan gi flere arbeidsplasser innen både norsk bygg – og anleggsbransje og norsk skog- og treindustri.
Flere norske selskaper innen bygg- og anleggsbransjen er nå i en svært kritisk situasjon. Det er svært viktig at Stortingets vedtak følges opp raskt av regjeringen.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg har i supplerende tildelingsbrev bedt de underliggende etater og virksomheter om å følge opp vedtaket. Dette må gjennomføres uten at det medfører økte kostnader og uten at det er i strid med bestemmelsene i anskaffelsesregelverket, herunder forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter og forskrift om plikt til å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter.
Alle statlige prosjekter styres i tråd med statens prosjektmodell. I tråd med denne skal alle prosjektene utarbeide en kontraktstrategi som sikrer måloppnåelse. Markedsvurderinger og markedsdialog for å sikre god konkurranse om oppdragene, er en viktig del av det å utvikle en prosjektspesifikk og målrettet kontraktstrategi.
Jeg vil vise til at de offentlige samferdselsbyggherrene er bevisste sitt ansvar for å bidra til at vi opprettholder en differensiert og konkurransedyktig norsk anleggsbransje. Erfaringene viser også at det er meget sjelden at norske aktører ikke vinner frem i konkurranse med internasjonale aktører.