Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:1368 (2019-2020)
Innlevert: 20.04.2020
Sendt: 21.04.2020
Besvart: 28.04.2020 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Når vil regjeringen komme tilbake til Stortinget med sak om en egen kompensasjonsordning for mediene, og kan vi forvente at det blir lagt frem et forslag før RNB da det haster med en løsning?

Begrunnelse

Stortinget vedtok 7. april følgende:

«Stortinget ber regjeringen vurdere en egen kompensasjonsordning bedre tilpasset medienes spesielle inntektsstruktur og raskt komme tilbake til Stortinget med forslag om dette.»

Mediene opplever nå stor nedgang i annonseinntektene, og et treffsikkert tiltak vil gjøre mediehusene i stand til å opprettholde redaksjonell bemanning og produsere journalistikk, slik regjeringen tidligere har gitt uttrykk for er både ønskelig og nødvendig.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Mediene fyller en viktig samfunnsfunksjon som formidlere av informasjon og arenaer for debatt. Det er helt avgjørende at mediene klarer å opprettholde virksomheten og levere på samfunnsoppdraget sitt under koronakrisen. Under den pågående krisen ser vi at publikum er storforbrukere av medieinnhold, samtidig som mediene opplever et markant fall i annonseinntektene. Det er ingen tvil om at dette er utfordrende situasjon for mediene. Jeg og Kulturdepartementet har holdt løpende kontakt med bransjeorganisasjonene, Medietilsynet og mediebedrifter siden midten av mars. Det er et sentralt mål for regjeringen at mediene skal opprettholde sitt redaksjonelle tilbud under koronakrisen og at mediemangfoldet ikke svekkes.
Stortinget vedtok 7. april følgende anmodningsvedtak:

«Stortinget ber regjeringen vurdere en egen kompensasjonsordning bedre tilpasset medienes spesielle inntektsstruktur og raskt komme tilbake til Stortinget med forslag om dette».

Regjeringen har vært opptatt av å innføre tiltak som treffer bredt. Mediebransjen har også nytte av de generelle støttetiltakene som er innført.
Vi jobber nå med å følge opp Stortingets anmodningsvedtak og vil komme tilbake til Stortinget om kort tid. Det er relativt stor forskjell på hvordan koronakrisen treffer de ulike mediene, bl.a. avhenger dette av hvor stor andel annonseinntektene utgjør av medienes totale inntekter. Det er viktig for regjeringen at eventuelle tiltak er målrettede og treffer dem som trenger det mest.