Karin Andersen (SV): Viser til instruksene GI 05-2020 og GI 06-2020 om skjæringstidspunkt for sikkerhetssituasjonen i Mogadishu og om å gjøre vedtakstidspunktet som skjæringstidspunkt for om vilkårene for permanent oppholdstillatelse er oppfylt.
Innebærer dette at de somaliere som søkte og oppfylte vilkårene før 27. mars 2017 får permanent opphold fordi de er omfattet av punkt 2 i GI 05-2020, og er regjeringens hensikt med endringen av skjæringstidspunkt å innføre et økt botidskrav for permanent oppholdstillatelse, noe som i praksis innfører et innstramningsforslag som regjeringen Solberg 1 fikk nedstemt i Stortinget i forbindelse med Prop. 90 L (2015-2016)?
Begrunnelse
Rundskriv GI 06-2020 gjelder praksis for somaliere og vurdering av sikkerhetssituasjonen i Mogadishu og betydningen for opphør av flyktningstatus:
I GI 05-2020 instruerer regjeringen UDI til å flytte vurderingen av sikkerhetssituasjonen (og de andre vilkårene for permanent oppholdstillatelse) til vedtakstidspunktet og ikke søknadstidspunktet. Da er det sikkerhetssituasjonen ved vedtakstidspunkt (og de andre vilkårene for permanent oppholdstillatelse) og ikke søknadstidspunktet som er avgjørende for om permanent oppholdstillatelse skal innvilges eller ikke.
Praksis i forvaltningen har siden 1988 vært at skjæringstidspunkt er lik søknadstidspunktet, eventuelt hvis til gunst for søker, regnes skjæringstidspunkt tre år bakover fra et tidspunkt som ligger mellom søknad og vedtak.
Viser også til JDs brev av 09.10.2017 hvor departementet bekrefter at det er forholdene på søknadstidspunktet som skal legges til grunn:
"Grunnlaget for tilbakekall må imidlertid være til stede før utlendingen fyller vilkårene for permanent oppholdstillatelse, dvs. tidligst på søknadstidspunktet, for at en søknad om permanent opphold kan avslås på grunnlag av instruksen, jf. UDls brev pkt. 2.4. Vi presiserer at instruksen ikke er ment å endre den praksis som ellers følger i saker om permanent oppholdstillatelse."
Samt GI-03/2019:
«Utlendinger som har rett til permanent oppholdstillatelse omfattes ikke av instruksen. I henhold til forvaltningspraksis vil en utlending som på søknadstidspunktet fortsatt fyller vilkårene for en midlertidig oppholdstillatelse som danner grunnlag for permanent oppholdstillatelse, jf. utl. § 62 første ledd bokstav b, kunne ha rett til permanent oppholdstillatelse, så fremt de øvrige vilkårene i § 62 er oppfylt. Etter lovens § 62 kreves det bl.a. tre års botid. I dag kan en utlending i utgangspunktet påregne varig opphold i Norge etter tre års opphold med midlertidig tillatelse som danner grunnlag for permanent tillatelse."
I Prop. 90 L (2015-2016) ble forslag fra regjeringen om økt botid for permanent oppholdstillatelse nedstemt. Ved endring av skjæringstidspunktet som instruert, vil kravet til botid nå øke.