Skriftlig spørsmål fra Aud Hove (Sp) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1421 (2019-2020)
Innlevert: 24.04.2020
Sendt: 27.04.2020
Besvart: 30.04.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Aud Hove (Sp)

Spørsmål

Aud Hove (Sp): Mener statsråden at det er greit at de som bor i Nord-Gudbrandsdal i større og større grad kan risikere å måtte vente over en time på hjelp fra politiet?

Begrunnelse

I GD torsdag 23. april er det et stort oppslag der en politibetjent, som har doktorgrad innen samfunnssikkerhet og mange års erfaring som politibetjent i Nord-Gudbrandsdal, går ut og varsler følgende:

«Vi har ikke lenger beredskap som ivaretar tryggheten til publikum, egne mannskaper eller andre nødetater ved alvorlige hendelser i Nord-Gudbrandsdalen.»

Han mener Politidirektoratet må vurdere om Innlandet politidistrikt kan legge beredskapsnivået på et så lavt nivå. Det ligger nå an til at politibetjenter vil bli sendt på oppdrag alene, med beskjed om at det kommer en kollega innen en times tid.
Innlandet politidistrikt skal senke sitt ambisjonsnivå med 49 millioner kroner det kommende året som følge av statsbudsjettet for 2020. Det vil føre til at vaktordninger blir endret. Hjemme- og beredskapsvakter kuttes ned og antall patruljer reduseres fra to til en i Nord-Gudbrandsdalen i deler av døgnet. Dette er to dalfører med store avstander og vi har de siste årene mange eksempler på at politiet kommer sist til ulykkessteder og at folk i akutte politisituasjoner må vente lenge på hjelp. Vi har også tilfeller der publikum selv har måttet ta grep i påvente av politiet, for eksempel på Grotli høyfjellshotell i påska 2018.
Det blir uttalt at publikum skal være trygge på at politiet kommer når det virkelig er behov, men dersom politiet ikke er i beredskap i utgangspunktet vil jo det bli vanskelig. Ingen vet når det virkelige behovet er der, og det er jo det beredskap handler om.
Jeg er kjent med at Innlandet politidistrikt ikke støtter seg til beredskapsanalyser i politiberedskapen, og at de setter i verk tjenestelister som fører til systematiske brudd på responstidskrava. Slik jeg leser det som står i GD ser ut til at politiet i større og større grad blir avhengige av andre blålys-etater, og derfor bør politiet involvere andre etater og beredskapsorganisasjoner i beredskapsplanlegging.
Responstidsmålinger fra politiet i Innlandet er basert på et gjennomsnitt. Det gir et feil bilde på responstiden i distriktene og gir et feil bilde av beredskapsbildet. Alle hendelser der politiet kommer kritisk for sent blir borte med denne målemetoden. Det er nettopp disse hendelsene som burde blitt evaluert, som grunnlag for justeringer av beredskapen for å sikre alle innbyggere i politidistriktet.
På regjeringens nettsider står det under «Hovedprinsipper for beredskapsarbeider» under 1. Ansvarsprinsippet at:

«Den organisasjonen som har ansvar for et fagområde i en normalsituasjon, har også ansvaret for nødvendige
beredskapsforberedelser og for å håndtere ekstraordinære hendelser på området.»

Når vi kan lese i GD torsdag 23. april at Nord-Gudbrandsdal alpine Redningsgruppe, som utfører redningsaksjoner i fjellheimen, baserer seg på et samarbeid med brannvesenet fordi de vet at politiet ikke dukker opp før etter en time, blir jeg bekymra.
Når vi kan lese i GD torsdag 23. april at politimesteren i Innlandet politidistrikt svarer at det er greit at brannvesenet må ta politioppgaver, blir jeg bekymra, selv om politimesteren poengterer at de har et godt samarbeid med de andre nødetatene. Han peker også på at grunnen til at brannmannskapet er framme før politiet er fordi de er lokalt til stede. Dette kan tyde på for lite ressurser til å prioritere tilstedeværelse for politiet i hele Innlandet, eller så tyder det på en organisasjonsstruktur som sentraliserer politiressursene. Vi ser at stillinger sentraliseres med begrunnelse i at annen type kriminalitet som skal løses, men det løser ikke beredskapsbehovet og responstiden i Gudbrandsdalen og Nord-Gudbrandsdalen spesielt. Dette er heller ikke unikt for dette distriktet, men gjelder også for mange andre distriktskommuner.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Jeg viser til at skriftlig spørsmål nr. 1421 og 1422 fra stortingsrepresentant Hove, som begge omhandler politiberedskapen, herunder responstid og tverretatlig samarbeid. Jeg ser det som mest hensiktsmessig å svare på begge spørsmålene i dette svaret.
Aksesstid på nødnummer 112 og responstid for ekstraordinære hendelser, herunder hendelser der liv er direkte truet samt andre hendelser som krever umiddelbar respons fra politiet, er begge relevante indikatorer på politiberedskapen. Departementet innførte krav til responstid og aksesstid på nasjonalt plan fra henholdsvis 2015 og 2016. På bakgrunn av disse kravene har Politidirektoratet utarbeidet krav for det enkelte politidistrikt.
Å oppnå kontakt med politiet på nødnummer 112 er viktig, både ut fra publikums behov for rask hjelp og for politiets evne til rask og effektiv håndtering av et oppdrag. Politiet nasjonalt besvarte tilnærmet 98 prosent av alle henvendelser til nødnummeret 112 innen 20 sekunder i 2019. Dette er en forbedring på 1,2 prosentpoeng fra 2018, til tross for at antall nødsamtaler til politiets operasjonssentraler har økt.
Responstid er tiden det tar fra politiets operasjonssentral mottar melding om en hendelse til politiet er fremme ved hendelsen. Det er viktig at politiet responderer raskt for å kunne redde liv, redusere skadeomfang og bidra til å oppklare kriminalitet. Kravene som stilles til politiets responstid gir en indikasjon på hva befolkningen kan forvente av politiet når det haster. Det stilles krav til hvilken responstid politiet skal holde seg under i 80 prosent av hasteoppdragene. Eksempelvis vil krav til responstid på 30 minutter bety at 80 prosent av hasteoppdragene skal ha responstid på 30 minutter eller mindre.
Det tas også hensyn til befolkningstetthet ved fastsettelse av responstidskrav. Det er satt ulike krav for ulike tettstedskategorier: Under 2000 innbyggere, mellom 2000 og 20000 innbyggere og over 20000 innbyggere. Når det gjelder Innlandet politidistrikt, som stortingsrepresentanten viser til, rapporterer Politidirektoratet at politidistriktet så langt i år har innfridd responstidskravene i alle de tre tettstedskategoriene. Dette inkluderer den minste tettstedskategorien som Nord-Gudbrandsdal er en del av. Innlandet politidistrikt har hittil i år hatt 176 oppdrag det er stilt responstidskrav til (hasteoppdrag) i den minste tettstedskategorien, og at responstiden har vært innenfor kravet på 34 minutter.
Når det gjelder tverretatlig beredskapssamarbeid, jobber alle de tre nødetatene etter prinsippet om at liv og helse skal prioriteres. Det vil være oppdrag der etatene utfører arbeid innenfor en annen nødetats ansvarsområde fordi det er hensiktsmessig. Det gjennomføres samarbeidsmøter mellom etatene på både distrikts- og nasjonalt nivå. Nødetatene har utarbeidet felles nasjonale rutiner for trippelvarsling. Verktøyet skal bidra til å gi en felles forståelse for situasjonen, bedre samhandling og kortere responstid. Dersom brannvesenet kommer først til et skadested henvises det til brann og eksplosjonsvernloven § 12 b) "Leder av brannvesenet har skadestedsledelsen ved andre ulykkessituasjoner inntil ledelsen overtas av politiet".