Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1425 (2019-2020) Innlevert: 24.04.2020 Sendt: 27.04.2020 Besvart: 29.04.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland
Karin Andersen (SV): I Dagbladet 27.03.20 kunne vi lese om en familie som var strandet i England fordi far ikke får reise til Norge pga. bortvisningsforskriften. Familien er der fortsatt. Far har fått avslag på familiegjenforening grunnet manglende underhold, noe de har klaget på fordi de mener det nå er oppfylt. UDI uttaler i saken at hadde far blitt i Norge hadde han fått lov til å bli værende her til klagen ble behandlet. Burde ikke far da kunne komme inn under unntaket i bortvisningsforskriften som sier at utlendinger ikke kan bortvises «når særlige grunner tilsier det, slik som særskilt omsorgsansvar (…) eller andre sterke velferdshensyn»?
https://www.dagbladet.no/nyheter/na-ma-familien-splittes/72294692?fbclid=IwAR2JTwmmEqp4TckHykaAjV31w9ItBFWiIwXSDM1OTZ4RHfZCKDmBzfLhaHI
Monica Mæland: I dagens situasjon er det helt essensielt at vi klarer å begrense spredningen av Covid-19. I tillegg til de tiltakene som er iverksatt for å begrense spredningen i Norge, er det også viktig å begrense ytterligere overføring av Covid-19 fra utlandet. Regjeringen fastsatte derfor 15. mars i år nye regler som innebærer at utlendinger uten oppholdstillatelse skal bortvises fra Norge av hensyn til folkehelsen. Bortvisningsforskriften trådte i kraft 16. mars kl. 08.00. Det er fastsatt en del unntak, som gjør at utlendinger uten oppholdstillatelse likevel ikke skal bortvises og dermed kan reise inn i Norge. Dette gjelder blant annet dersom «særlige grunner tilsier det, slik som særskilt omsorgsansvar for personer i Norge eller andre sterke velferdshensyn», jf. bortvisningsforskriften § 2 bokstav d. Justis- og beredskapsdepartementet har i G-09/2020 – Revidert rundskriv om ikrafttredelse av forskrift om bortvisning mv. av utlendinger i riket av hensyn til folkehelsen gitt nærmere veiledning om bortvisningsforskriften, herunder om unntak av «særlige grunner», jf. rundskrivet punkt 5. Her presiseres det at de opplistede eksemplene ikke uttømmende angir hva som kan anses som «særlig grunn». Det er også uttalt at Utlendings-direktoratet (UDI) kan gi nærmere retningslinjer. UDI har gitt slike retningslinjer, jf. UDI 2020-008 Retningslinjer for bortvisning fra riket av hensyn til folkehelsen. Videre er det UDI og politiet som har vedtaksmyndighet etter bortvisningsforskriften. Også i den spesielle situasjonen vi befinner oss i nå mener jeg at det er god grunn til å overlate enkeltsaksbehandlingen til de som har ansvaret for dette i en normalsituasjon. Det vil ikke være riktig av meg som statsråd å gå inn i den konkrete enkeltsaken representanten Andersen viser til i sitt spørsmål. Det er uklart hvordan situasjonen utvikler seg, og den endrer seg raskt. For regjeringen er det viktig at vi finner den riktige balansen mellom hensynet til smittevern og andre viktige samfunnshensyn. Regelverket for bortvisning har allerede blitt endret flere ganger, og det kan igjen bli gjenstand for hurtige endringer og tilpasninger. Avslutningsvis vil jeg presisere at jeg har stor forståelse for at de tiltakene som nå er innført, herunder reglene om bortvisning, medfører vanskeligheter for dem det gjelder. Jeg håper vi snart kan lempe på disse tiltakene.