Skriftlig spørsmål fra Nils Kristen Sandtrøen (A) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:1440 (2019-2020)
Innlevert: 27.04.2020
Sendt: 27.04.2020
Besvart: 04.05.2020 av landbruks- og matminister Olaug Vervik Bollestad

Nils Kristen Sandtrøen (A)

Spørsmål

Nils Kristen Sandtrøen (A): Vil landbruksministeren, etter debatten i Stortinget 22. april om salg av statens skoger, ta et initiativ overfor Statskog slik at arrondering og salg av teiger ivaretar intensjonen om å styrke det lokale eierskapet blant annet ved at skogeiendommer som selges ikke er så store og dyre at det utelukker muligheten for lokalt eierskap?

Begrunnelse

Arbeiderpartiet vil stanse privatisering av Statskog. Stoltenberg II-regjeringen sikret Norge mer felles eierskap til skog gjennom et kjøp av Borregaardskogene. Lånet som finansierte og sikret mer felles norsk skog, skulle nedbetales gjennom arrondering og salg av spredte teiger. Arrondering betyr for eksempel at en mindre skogteig kan legges til en lokal skogeiendom som ligger rett ved siden av. Det statlige lånet på 475 millioner er nedbetalt, og salget av skog bør stoppes.
I innstillingen fra behandlingen av saken i 2010 står det: «… alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, mener det er positivt at staten gjennom sitt eierskap i Statskog SF gir selskapet anledning til å gjennomføre et eiendomskjøp av historisk betydning». «Flertallet forutsetter at regjeringen i den videre dialog med selskapet legger til grunn at et slikt videresalg av eiendommer gir muligheter for et aktivt lokalt eierskap.
Men det viser seg at nesten 30 pst. av de 540 000 dekarene som nå er solgt fra Statskog, har endt opp hos aksjeselskaper eller personer som bor andre steder enn der skogen ligger. Salg av selvstendige og store eiendommer til selskaper eller personer som bor andre steder enn der skogen ligger, og kjøper ikke har noe med det lokale skogbruket å gjøre, kan ikke salget kalles arrondering, bare privatisering. Dette skaper uheldig prispress oppover på skogeiendommer. Lokalt aktivt eierskap utelukkes dersom eiendommene blir så store og dyre at det ikke finnes aktuelle lokale kjøpere. I tillegg konsentrerer det jakt- og fiskerettigheter på færre hender. Disse viktige delene av det norske friluftslivet utenfor allemannsretten, kan dermed bli dyrere og vanskeligere tilgjengelig for vanlige folk.
I debatten i Stortinget 22.april var det ingen representanter som ga uttrykk for at det er ønskelig at lokale kjøpere stenges ute på denne måten. Selv om regjeringen vil fortsette å selge, må den sørge for at stortingsflertallets vilje blir fulgt.

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Svar

Olaug Vervik Bollestad: Intensjonen bak Statskog SFs arronderingssalg var å forbedre arronderingen av foretakets eiendommer, for å styrke foretakets økonomi og mulighetene for utbytte til eier, jf. Prop 11 S (2010-2011). I den rød-grønne regjeringens forslag til Stortinget er det vist til at slikt arronderingssalg kan bidra til å styrke næringsgrunnlaget for private skogeiere, kommuner og allmenninger. Det ble også pekt på at det kunne utløse makeskiftearealer for skogvern. Flertallet i Næringskomiteen var fornøyd med at det var lagt opp til et omfattende arronderingssalg, og forutsatte at den rød-grønne regjeringen i den videre dialog med selskapet la til grunn at et slikt videresalg av eiendommer gir muligheter for et aktivt lokalt eierskap. Det ble også forutsatt at inntektene fra salget skulle brukes til nedbetaling av det statlige lånet på 475 mill. kroner, uten at omfanget av salget på noen måte var knyttet til størrelsen på lånet. Den rød-grønne regjeringen fulgte opp ved å vedta retningslinjer for Statskog SFs arronderingssalg i 2011. Retningslinjene gir gode muligheter for å styrke lokalt eierskap, og det er mange som har benyttet seg av dette.
I retningslinjene går det blant annet fram at nedsalget skal resultere i en bedre arrondering for Statskog SF og lede til en mer effektiv drift, og at foretaket skal søke å nå høyest mulig pris for eiendommene.
Dagens regjering mener at retningslinjene for salget er gode, og har valgt å videreføre disse uten endringer. Etter en grundig vurdering har vi imidlertid åpnet for at Statskog SF kan utvide salget med inntil 150 000 dekar, der dette gir arronderingsmessig gevinst for foretaket.
Det er ingenting i veien for at lokale skogeiere kan gå sammen om å by på større eiendommer med mål om å dele disse opp for å forbedre arronderingen av sine eksisterende eiendommer etterpå. Det vil så være opp til kommunen, gjennom konsesjonsbehandlingen, å vurdere om dette vil bidra til en god utvikling av landbrukseiendommene.
Statskog SFs ansvar er å ivareta foretakets interesser innenfor de rammene som er satt for virksomheten, og på den måten sikre fellesskapets verdier. Det har siden den rød-grønne regjeringen startet arronderingssalget i 2011 vært Statskog SFs ansvar å vurdere hvilke eiendommer som skulle selges, og hvordan salget skulle gjennomføres innenfor rammen av kriteriene. Arronderingssalget har gitt gode muligheter for å styrke privat lokalt skogeierskap, slik Stortinget forutsatte. Jeg ser derfor ingen grunn til å gjøre endringer i kriteriene for Statskog SFs arronderingssalg nå.