Tore Hagebakken (A): Hvordan vil statsråden sørge for at personer som ble diagnostisert som lettere psykisk utviklingshemmet på bakgrunn av WISC lll i perioden 2003 til 2009 får tilbud om ny vurdering (helst før fylte 18 år), og at det fremover stilles krav til at testing gjøres på gjentatte tidspunkt for å sikre at diagnosen er korrekt?
Begrunnelse
26.04.2020 publiserte NRK historien om en ung kvinne som ble feildiagnostisert som lettere psykisk utviklingshemmet med WISC lll (Wechsler Intelligence Scale for Children-Third Edition). En slik feildiagnostisering kan få store psykiske og sosiale påkjenninger -- og i tillegg medføre uriktige begrensninger på et liv, herunder nedsatt selvbestemmelse. WISC lll ble brukt på tusenvis av barn og unge mellom 2003 og 2009, for å avdekke psykisk utviklingshemming. På bakgrunn av metodens svakheter, og at den ikke er tilpasset norske barn og norske forhold, benyttes den ikke lenger. Enkelte risikerte å skåre 20-30 IQ-poeng lavere enn de burde, noe som har ført til diagnose på feilaktig grunnlag. Diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet kan være vanskelig å stille. Det er nå økt kunnskap om at evnetester påvirkes negativt av både dårlig psyke og stress i omgivelsene. I en rapport Helsedirektoratet kom med i fjor påpekes det at det er en diagnostisk utfordring at barn er i utvikling, og at det ikke stilles noen krav til at testen gjøres på gjentatte tidspunkter (med dagens diagnostiske kodeverk til WHO, ICD-10). Dette er særlige utfordringer der diagnoser blir gitt til barn/unge som er i grensesonen for å fylle kriteriene for psykisk utviklingshemming. Det foreligger ikke noe sentralt register over antallet barn/unge som har blitt diagnostisert som lettere psykisk utviklingshemmet i løpet av perioden 2003 og 2009 da WISC lll metoden ble benyttet – og uten at en ny test har blitt gjennomført før fylte 18 år, slik det faglig anbefales. Dette betyr at det kan finnes mange mennesker som på feil grunnlag bærer en diagnose som er gitt på feil grunnlag, med de belastninger det medfører.