Hanne Dyveke Søttar (FrP): EnSpire-skolen er en godkjent friskole med pedagogisk entreprenørskap som profil. Den representerer noe vesentlig annerledes enn normal praksis i den offentlige skolen gjennom sitt fokus på entreprenørskap. De vil nå utvide skolens tilbud til også å omfatte ungdomstrinnet, men har fått avslag av Utdanningsdirektoratet.
Vil statsråden iverksette tiltak for å revurdere vedtaket?
Begrunnelse
FrP reagerer sterkt på at fagfornyelsen brukes som et verktøy til å hindre utvikling av friskolene.
Vi vil minne om Friskolelovens § 1-1:
«Formålet med denne lova er å medverke til at det kan opprettast og drivast frittståande skolar, slik at foreldre og elevar kan velje andre skolar enn dei offentlege, jf. menneskerettsloven § 2 nr. 2.»
EnSpire-skolen mener at entreprenørskap som profil vil påvirke alle fagene. De har derfor gjort endringer i alle fagene. I sin søknad har de i alle fagplanene redegjort for profilen og hvilken rolle den spiller for det enkelte faget.
I tillegg har skolen lagt til entreprenørielle ferdigheter som en sjette grunnleggende ferdighet, og utviklet egne kompetansemål for å underbygge profilen.
Den offentlige skolen skal legge til rette for å støtte elevenes utvikling av fem grunnleggende ferdigheter gjennom hele opplæringsløpet. Disse er lesing, skriving, regning, muntlige ferdigheter og digitale ferdigheter. EnSpire-skolen har i tillegg en sjette grunnleggende ferdighet som er entreprenørielle ferdigheter. De seks grunnleggende ferdighetene er del av den faglige kompetansen og nødvendige redskaper for læring og faglig forståelse. De er også viktige for utviklingen av elevenes identitet og sosiale relasjoner, og for å kunne delta i utdanning, arbeid og samfunnsliv.
Enspire-skolen ønsker å utvikle entreprenørskap på tvers av fag og klassetrinn. Dette åpner både for et eget fag og tverrfaglig temabasert undervisning. Her får elevene bruke egne evner og interesser, og det legges til rette for å oppdage hvilke muligheter og ressurser som finnes i nærmiljøet. Derfor knyttes skolens virksomhet tett opp til lokalt arbeids- og samfunnsliv. Bruk av elevbedrifter og praktisk arbeid gir mange muligheter for meningsfull læring. Enspire-skolen ønsker å vise elevene muligheten til selv å kunne skape sin egen arbeidsplass og til å være verdiskapende i lokalsamfunnet.