Skriftlig spørsmål fra Sandra Borch (Sp) til finansministeren

Dokument nr. 15:1475 (2019-2020)
Innlevert: 30.04.2020
Sendt: 30.04.2020
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 11.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Sandra Borch (Sp)

Spørsmål

Sandra Borch (Sp): Samferdselsdepartementet har skapt uklarhet om momskompensasjon som nå fører til stor usikkerhet rundt utbyggingen av fiskerhavner i en rekke kommuner.
Vil statsråden sørge for endring av avtalen slik at merverdiavgiften kommunen er forpliktet å beregne av vederlaget blir dekket, og fakturering skjer i henhold til gjeldene regler?

Begrunnelse

Senja kommune har ved kommunesammenslåingen overtatt «Avtale mellom Berg kommune og Kystverket om forskottering av prosjekt Innseiling Senjahopen». Senja kommune mener den ikke kan kreve momskompensasjon for anleggsarbeid i Senjahopen. Derfor er det viktige arbeidet ikke igangsatt, siden kommunen ikke har økonomi til å betale merverdiavgiften, stipulert til nærmere 32 millioner kroner, av egen lomme.
Vi er kjent med at Skatteetaten i bindene forhåndsuttalelse 20.04.2020 til Ibestad kommune har fastslått at:
Kommunen kan ikke kreve momskompensasjon siden fiskerihavna ikke tilhører kommunen.
Kommunens arbeid for staten er avgiftspliktig omsetning som skal påplusses merverdiavgift, mot å få fradrag for merverdiavgiften på innkjøpte varer og tjenester.
Betalingen kommunen har avtalt for å forskuttere utbyggingen er ingen refusjonsordning. Ordningen betraktes som en ordinær avgiftspliktig virksomhet, hvor kommunen også må beregne merverdiavgift på den avtalte betaling.
Da Samferdselsdepartementet fikk midler til å forskuttere arbeidet med fiskerihavner i NTP var forutsetningen at kommunen skulle ha dekket alle kostnader som var beregnet av Kystverket.
I den forbindelse hevdet departementet at kommunen kan kreve momskompensasjon for arbeidet som utføres for staten vedrørende «innseiling Senjahopen». Merverdiavgiften ble derfor ikke hensyntatt i stipulerte kostnader, som danner grunnlag for forskotteringsavtalen mellom kommunen og staten.
Skatteetatens uttalelse medfører at kommunen skal fakturere arbeidet etter hvert som det utføres, og plusse på merverdiavgift. På samme måte som Kystverket tidligere er fakturert for kjøp av varer og tjenester i forbindelse med slike prosjekter.
Etter kommunens oppfatning må den inngåtte avtalen reforhandles, hvor merverdiavgiften påplusses det avtalte vederlag, som faktureres fortløpende i henhold til regelverket.
Merkostnaden til Samferdselsdepartementet vil bli merinntekt for Finansdepartementet
Forskotteringsordningen er vedtatt for å få en raskere utbygging av statlige fiskerihavner. Om merverdiavgiften ikke dekkes vil kommunen ikke ha mulighet å foreta forskutteringen, og formålet vil ikke oppfylles.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Forskutteringsordningen for fiskerihavne- og farledstiltak ble etablert med en samlet ramme på 350 mill. kroner i forbindelse med Stortingets behandlingen av statsbudsjettet for 2018. I behandlingen av statsbudsjettet for 2019 utvidet Stortinget denne rammen til 550 mill. kroner.
Det er etter Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2018 og 2019 inngått avtaler om forskuttering med seks kommuner til en samlet forskutteringsramme på 541 mill. kroner. Med de seks avtalene som er inngått er dermed hele den tilgjengelige forskutteringsrammen disponert. Hver av de gjeldende avtalene angir totalbeløp som forskutteres. Det inngår som et premiss at kommunene når som helst kan trekke seg fra avtalene, slik at ordningen ikke skal medføre bindende forpliktelser for kommunene.
Spørsmål om kompensasjon for inngående merverdiavgift har blitt reist av flere av kommunene som inngår i forskutteringsordningen. Samferdselsdepartementet har i tilbakemelding til kommunene vist til at kommunene kan be om bindende forhåndsuttalelse fra Skatteetaten, som er ansvarlig myndighet for dette regelverket.
Jeg er gjort kjent med at i alle fall to kommuner har innhentet forhåndsuttalelse fra Skatteetaten og at denne tilsier at det ikke vil bli gitt merverdiavgiftskompensasjon for de aktuelle forskutteringsprosjektene, men at kommunene vil kunne ha rett til fradrag for inngående merverdiavgift for anskaffelser som foretas knyttet til forskutteringsavtalen. Jeg ser imidlertid at retten til fradrag kan være problematisk hvis forskutteringsrammen må forstås slik at den ikke dekker ev. merverdiavgift, og at dette gjør det mer utfordrende for de aktuelle kommunene å gjennomføre de tiltenkte forskutteringsprosjektene.