Skriftlig spørsmål fra Kari Henriksen (A) til fiskeri- og sjømatministeren

Dokument nr. 15:1478 (2019-2020)
Innlevert: 30.04.2020
Sendt: 04.05.2020
Besvart: 12.05.2020 av fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen

Kari Henriksen (A)

Spørsmål

Kari Henriksen (A): Fiskeriflåten har store utfordringer. Mange er bekymret for framtida. Forskuttering av CO2-avgiften er et tiltak som kunne avhjulpet situasjonen. Det synes å være vanskelig å få til. Fiskerne langs kysten i Sør-Norge har store utfordringer, og med stor ledighet i andre virksomheter er det nødvendig med tiltak for å kunne fortsette fisket.
Hvilke andre tiltak ser fiskeriministeren for seg kan treffe fiskerne langs kysten i Sør-Norge og vil statsråden be finansministeren vurdere en forskuttering av tilbakebetaling av CO2-avgiften?

Begrunnelse

Stort sett alle andre får pakker, ikke fiskerne langs sørlandskysten, bortsett fra til minste lott. Det er bra, men hjelper ikke båteierne. Det er i tillegg store utfordringer i rekefiske i sør med rårekene det er kvote og en reduksjon på 50 % på prisen. I tillegg må CO2 avgiften på ca. 1.05 PR liter forskutteres.
Landsdelen er ellers hardt rammet av ledighet. og sikres ikke mulighetene for fiskerne til å fortsette å finske vil det være svært utfordrende.

Odd Emil Ingebrigtsen (H)

Svar

Odd Emil Ingebrigtsen: Koronasituasjonen er alvorlig og medfører betydelig usikkerhet og utfordringer for store deler av næringslivet. Samtidig er fiskerinæringen foreløpig rammet i mindre grad enn mange andre næringer, selv om konsekvensene kan være alvorlige for enkeltaktører som måtte være rammet på ulike måter. Fiskerinæringen er definert som en samfunnskritisk næring, og derfor har jeg og regjeringen oppmerksomhet på at fiskeriaktiviteten, og dermed matproduksjonen, skal opprettholdes.
Stortinget har vedtatt å oppheve den reduserte satsen i CO2-avgiften for mineralolje levert til fiske og fangst i nære farvann fra 1. januar 2020. Det samme gjelder fritaket for CO2-avgiften på naturgass og LPG levert til fiske og fangst i nære farvann. Dette innebærer at fiskefartøyene betaler full CO2-avgift fra 1. januar 2020. Det er samtidig innført en midlertidig kompensasjonsordning for å lette omstillingen for næringen. Det er satt av 255 mill. kroner til ordningen i 2020. For øvrig er kystrekeflåten en egen gruppe i kompensasjonsordningen, hvor mange fartøy er hjemmehørende i Sør-Norge, for å sikre at kystrekeflåtens spesielle situasjon blir ivaretatt.
Saken ble omtalt med blant annet følgende forklarende tekst i budsjettproposisjonen:
Den reduserte satsen i CO2-avgiften for mineralolje levert til fiske og fangst i nære farvann foreslås opphevet i 2020. Det samme gjelder fritaket for CO2-avgiften på naturgass og LPG levert til fiske og fangst i nære farvann. Videre foreslås den nåværende refusjonsordningen for innbetalt CO2-avgift å opphøre fra 1. januar 2020. Det legges imidlertid opp til at det skal kunne søkes om refusjon i 2020 for innbetalt avgift for tidligere år. Det vil ikke være anledning til å søke refusjon for CO2-avgift innbetalt i 2020 eller senere på grunn av overgang til den foreslåtte nye kompensasjonsordningen, jf. nedenfor. For øvrig foreslås ordningen med refusjon av innbetalt grunnavgift på mineralolje videreført uendret.
Det foreslås innført en kompensasjonsordning basert på gjeldende refusjonssats på 1,06 kroner per liter. Kompensasjonsordningen foreslås delt inn i tre grupper som vil bestå av kystflåten, havflåten og kystrekeflåten.
Den tidligere refusjonsordningen for CO2-avgift for fiske og fangst var hjemlet i Stortingets avgiftsvedtak, hvor det var redusert sats for mineralolje og avgiftsfritak for gass levert til fiske og fangst i nære farvann. Den reduserte satsen og avgiftsfritaket ble altså avviklet fra 1. januar 2020.
Det må også tas i betraktning at kompensasjonselementet for CO2-avgiften, sammenliknet med grunnavgiften for mineralolje på kr 1,68, ikke utgjør en stor del. Fiskeflåten er fortsatt fritatt for betaling av grunnavgiften, og utgangspunktet for beregning av kompensasjons-ordningen var fjorårets refusjonssats for CO2-avgift på kr 1,06.
I og med at det er besluttet å avvikle refusjonsordningen og etablere en kompensasjonsordning, samarbeider Garantikassen og Fiskeridirektoratet om å ferdigstille innretningen av kompensasjonsordningen, for å gjøre implementeringen av kompensasjonsordningen enklest mulig og så raskt som mulig i 2020. Det er derfor ikke hensiktsmessig å skulle starte opp et arbeid med en forskutteringsordning, i og med at ikke innretningen og alle formaliteter knyttet til kompensasjonsordningen foreløpig er etablert.
I den videre tiden vil jeg fortsatt vektlegge å ha tett og løpende dialog med næringslivet. Jeg har derfor opprettet et forum hvor jeg ukentlig har hatt møter med representanter fra en rekke organisasjoner i fiskerinæringen for å sikre god og rask informasjonsflyt, hvor jeg får orientering om status i næringen og får innspill til sektorspesifikke tiltak som kan være aktuelle for å bidra til å løse utfordringer som næringen står overfor. I denne sammenheng er det, både fra min side og fra organisasjonene, oppmerksomhet også på situasjonen for kystflåten i Sør-Norge.