Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1483 (2019-2020)
Innlevert: 01.05.2020
Sendt: 04.05.2020
Besvart: 12.05.2020 av arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Har statsråden er oversikt over aktører som får sin hovedvekt av støtte over statsbudsjettet som har permittert sine tilsette?

Begrunnelse

Regjeringen har oppfordra kommunesektoren og offentlige aktører til å ikke bruke permitteringer fordi de da ville belastet Nav-systemet ekstra. De fleste har fulgt den oppfordringen av aktører som i hovedsak er offentlig finansiert. En rekke teater, herunder DNS i Bergen har imidlertid valgt å permittere samtidig som de mottar statsstøtte som budsjettert i statsbudsjettet. Altså kan noen aktører på den måten både få statsstøtte og de tilsette som er permittert også få overføringer i tillegg over Nav-budsjettet. Det kan ikke ha vært hensikten.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Etter dagpengeforskriften (§ 6-2) gis det ikke gis dagpenger ved permittering i statlig, fylkeskommunal eller kommunal virksomhet, og ved permittering i kulturinstitusjoner, organisert som aksjeselskap, stiftelse o.l., dersom disse i vesentlig grad får støtte til driften fra det offentlige. Dette gjelder likevel ikke dersom permitteringen skyldes "brann, ulykker, naturomstendigheter eller andre uforutseelige hendinger".
Myndighetene har lagt til grunn at Covid-19 pandemien er en slik "uforutseelig hending", og at det dermed kan gis dagpenger også ved permitteringer i denne type virksomheter.
Arbeids- og velferdsetaten fører ikke statistikk som gir grunnlag til å få ut løpende tall over personer permittert fra kulturinstitusjoner som i vesentlig grad får støtte til driften fra det offentlige. Varsler om permitteringer fordeles imidlertid etter næring og sektor. Arbeids- og velferdsdirektoratets tall om mottatte varsler om permitteringer i statlig finansierte kulturinstitusjoner perioden uke 13 til 17 er gjengitt i en vedleggstabell. Tall før uke 13 er ikke lett tilgjengelig da informasjonen om varslede permitteringer før dette tidspunktet var basert på manuelle rutiner. Tallene i tabellen gir nødvendigvis ikke svar på antallet som faktisk er blitt permitterte, også fordi det bare er for permitteringer over 10 personer at arbeidsgiver har plikt til å varsle NAV om kommende permitteringer (jf. arbeidsmiljøloven §15-2). Dette må det tas hensyn til når en vurderer tallene.
Departementet har vært i kontakt med Kulturdepartementet som påpeker at kulturlivet er rammet hardt av smittevernstiltakene. Kulturinstitusjonene ble over natten tvunget til å stenge ned all drift og aktivitet. Nedstengningen medførte en akutt vanskelig økonomisk situasjon for mange institusjoner. I brev av 26. mars meldte Kulturdepartementet til alle tilskuddsmottakerne på kultursektoren at driftstilskudd i 2020 vil bli utbetalt i tråd med det som er formidlet i tilskuddsbrevet. Samtidig forutsatte departementet at styret og den daglige ledelsen i institusjonene fortløpende og på selvstendig grunnlag måtte vurdere hvilke tiltak som bør iverksettes i lys av den aktuelle situasjonen, herunder om det finnes grunnlag for alternativ drift. Det ble også pekt på at tilskudd fra Kulturdepartementet må brukes i tråd med formålet.
De aller fleste institusjoner som får tildelt offentlige tilskudd fra Kulturdepartementet er organisert enten som aksjeselskap eller stiftelser og er således ikke offentlige institusjoner. Disse institusjonene må forholde seg til forutsetninger i tilskuddsbrev og kravene som stilles til ansvarlig drift i henhold til bl.a. aksjelov, stiftelseslov og regnskapslov.
I tillegg til offentlige tilskudd er tilskuddsmottakerne under Kulturdepartementet i varierende grad avhengige av egeninntekter som billettinntekter, salg av programmer, kafédrift, butikk, sponsorinntekter og leieinntekter for å få driften til å gå rundt. For flere institusjoner utgjør egeninntektene en vesentlig andel av de samlede inntektene. For scenekunstinstitusjonene kan egeninntektsandelen utgjøre 20-30 pst mens egeninntektene for en del museer kan utgjøre opp mot 1/3 av samlede inntekter og for enkelte godt over 1/3.
Det er kulturinstitusjonene selv som må vurdere ut fra egne omstendigheter hvilke grep de benytter seg av for å komme gjennom denne krisen. For å redusere kostnadene har styret og ledelsen i mange av kulturinstitusjonene følgelig blitt tvunget til å permittere sine ansatte for bl.a. å kunne betale sine løpende regninger og ikke drive for kreditors regning. Dette er et nødvendig tiltak for å berge institusjonenes videre drift når situasjonen normaliserer seg på et senere tidspunkt. Dette gjelder for eksempel de største scenekunstinstitusjonene i Oslo som Den Norske Opera & Ballett, Nationaltheatret, Det Norske Teatret og den Den Nationale Scene i Bergen. På museumsfeltet har koronakrisen slått hardest ut for bl.a. Norsk Folkemuseum, Norsk Teknisk Museum og KODE Kunstmuseer og komponisthjem.

Vedlegg til svar