Lars Haltbrekken (SV): 3. mai 2018 vedtok Stortinget å stille krav om nullutslipp fra turistskip- og ferger i verdensarvfjordene senest fra 2026. Nylig har Sjøfartsdirektoratet i sin vurdering av saken til KLD anbefalt å utsette innføringen av vedtaket til 2030. Utsettes nullutslippskravet vil ikke det bare gi fortsatt store utslipp av klimagasser. Det vil også skape stor usikkerhet i næringslivet som har gjort investeringer for å møte 0-utslippskravene.
Kan statsråden forsikre Stortinget om at det ikke er aktuelt å utsette innføringen av nullutslippskravene som senest skal gjelde fra 2026?
Begrunnelse
Vedtaket fra 3. mai lyder:
"Stortinget ber regjeringen implementere krav og reguleringer til utslipp fra cruiseskip og annen skipstrafikk i turistfjorder samt andre egnede virkemidler for å sørge for innfasing av lav- og nullutslippsløsninger i skipsfarten fram mot 2030, herunder innføre krav om nullutslipp fra turistskip- og ferger i verdensarvfjordene så snart det er teknisk gjennomførbart, og senest innen 2026."
En rekke næringslivs aktører forbereder nå innføringen av disse kravene og har gjort store investeringer.
Kystruten Havila er overasket over anbefalingen som nå kommer fra Sjøfartsdirektoratet. Det ny etablerte selskapet har gjort enorme investeringer for å imøtekomme miljøkravene til b.a. å kunne seile inn i de norske verdensarvfjordene. Til Maritime Bergen sier Adm. Direktør Arild Myrvoll:
"Havila Kystruten har gjort enorme investeringer og forsket på ny teknologi for å imøtekomme vedtaket om nullutslipp i verdensarvsfjordene. Våre skip vil kunne imøtekomme kravet om nullutslipp allerede før 2026. At Sjøfartsdirektoratet nå setter dette i spill, er ikke bare overaskende, det er uheldig."
Batterileverandøren Corvus er blant selskapene som har gjort store investeringer i forsking- og utvikling for å levere løsninger som gjør at cruisenæringen kan møte nullutslippskravene.
"Vi har investert over 100 millioner kroner i utvikling av løsninger som vil gi cruisenæringen muligheter til å seile utslippsfritt inn og ut av verdsarvfjordene, og er i sluttforhandlinear med flere store cruiserederi. Dette er et direkte resultat av nullutsleppsvedtaket. Det er svært uheldig at Sjøfartsdirektoratet nå skaper usikkerhet, og som et resultat kan prosjektene bli satt på vent,"
sier Geir Bjørkeli, administrerende direktør i Corvus til Maritime Bergen.