Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til finansministeren

Dokument nr. 15:1487 (2019-2020)
Innlevert: 03.05.2020
Sendt: 04.05.2020
Besvart: 11.05.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Hva er bakgrunnen for de store geografiske skjevhetene i bruken av den statlige garantiordningen for lån til små- og mellomstore bedrifter så langt, og hvordan vil statsråden sikre en bedre geografisk fordeling på lånene under denne ordningen fremover?

Begrunnelse

I forbindelse med behandlingen av den statlige garantiordningen for lån til små- og mellomstore bedrifter, uttrykte en samlet finanskomite i Innst. 201 L (2019 - 2020) at:

"Komiteen understreker viktigheten av at det følges opp nøye hvordan disse lånene blir gitt, at de treffer bredt, møter det tiltenkte behovet og er gjenstand for politisk oppfølging. Komiteen imøteser at regjeringen på egnet måte melder tilbake til Stortinget om bruken av midlene i garanti- og låneordninger for bedre likviditet i bedriftene etter at om lag 50 pst. av rammen er disponert, herunder den geografiske fordelingen av rammen og fordelingen mellom norske og utenlandske banker."

En samlet komite ba videre regjeringen

"sørge for at det særlig ses på lokale og regionale bankers andel", og understreket videre at

"mange av de mindre bankene er spesielt viktige for næringslivet i sin region. Det er viktig at disse mindre bankene får en tilstrekkelig del av rammen som skal fordeles, for eksempel gjennom at deler av ordningen fordeles som en grunnbevilgning til hver finansinstitusjon."

Trass i en svært alvorlig situasjon for små- og mellomstore bedrifter landet rundt, meldes det både fra enkeltbedrifter, bransjeorganisasjoner og banker at låneordningen i for liten grad treffer behovet bl.a. gjennom forskriftsfestede vilkår som ikke i tilstrekkelig grad stemmer overens med Stortingets formål, at den mange steder blir lite brukt og endatil av enkelte banker ikke blir vurdert som relevant å tilby.
En oversikt fra GIEK pr. 24. april viser at mer enn 92 prosent av lånegarantirammen pr. 22. april stod ubrukt. Dernest viser oversikten store geografiske forskjeller. Mens 22,8 prosent av samlet utlån under ordningen er i Rogaland, har kun 1,9 prosent havnet i Innlandet og 3,7 prosent i Nord-Norge. Og mens godt over halvparten av lånebeløpet hadde havnet i fylkene Agder, Rogaland og Vestland (54,2 prosent), hadde bare ca. 10 prosent av lånebeløpet tilkommet resten av kysten fra Møre og Romsdal til Finnmark.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Målet for regjeringen er at sunne og levedyktige bedrifter skal komme seg gjennom denne krisen, og det er iverksatt en lang rekke kraftfulle tiltak med det for øyet. Lånegarantiordningen for bedrifter var et av de første tiltakene som ble iverksatt. Per 6. mai hadde bankene benyttet 6,8 mrd. kroner av garantirammen på 50 mrd. kroner. Siden garantien dekker 90 prosent av lånene, betyr dette at bankene hadde gitt delvis statsgaranterte lån for til sammen 7,6 mrd. kroner. Av dette var 5,3 mrd. kroner gitt til små og mellomstore bedrifter og 2,3 mrd. kroner til større bedrifter. Til sammen hadde over 2 300 ulike bedrifter fått lån under ordningen.
Lånegarantiordningen baserer seg på bankenes ordinære kredittvurderingsprosesser, og det meste av forvaltningen av ordningen er overlatt til bankene. Det vil bl.a. si at det er bankene som vurderer lånesøknader og kontrollerer at vilkårene i regelverket er oppfylt før det innvilges garanterte lån. Alle banker har fått tildelt en viss andel av den totale garantirammen på 50 mrd. kroner. Målet har vært å fordele garantirammen blant bankene i samsvar med deres evne til å yte kreditt til målgruppen, og andelene er derfor fastsatt ut fra den enkelte banks markedsandeler i bedriftsmarkedet ved utgangen av 2019. Nå som ordningen har vært i bruk en stund, vil Finansdepartementet omfordele andelene basert på bankenes faktiske bruk per 6. mai. Det vil si at de bankene som har vært aktive og brukt mye av sin andel, får mulighet til å låne ut mer. De som har brukt lite av sin andel, får en reduksjon. Omfordelingen bidrar til effektiv bruk av garantiordningen, slik at likviditeten når ut til de bedriftene som har behov for den. De bankene som har et særlig behov for eller evne til å benytte en større andel av den totale garantirammen, kan dessuten be om å få tildelt ekstra andeler.
Det er riktig, som representanten viser til, at bedrifter på Sør- og Vestlandet til nå ser ut til å være overrepresentert blant mottakerne av garanterte lån under ordningen, i hvert fall hvis vi sammenligner med befolkningstallet i den delen av landet. Det kan tyde på at bedriftenes likviditetsbehov der kan ha vært større enn ellers i landet, eller at bankene som betjener Sør- og Vestlandet, har brukt ordningen mer aktivt enn andre banker.
Det er ikke et mål for meg at det skal være et én-til-én-forhold mellom utlånsvolumet under garantiordningen og befolkningstallet i de enkelte fylkene. Det som er viktig, er at lånene når frem til de som trenger dem, og det kan godt hende at likviditetsbehovet hos bedriftene er ujevnt fordelt geografisk. Garantiordningen har ingen bestemmelser eller mekanismer som er egnet til å favorisere eller diskriminere bedrifter på grunnlag av forretningsadresse eller andre geografiske forhold.
Stortinget har bedt regjeringen komme tilbake med en bredere vurdering av innretningen av lånegarantiordningen. Regjeringen tar sikte på å gi en slik vurdering senere i vår. For øvrig viser jeg til mine svar på spørsmål nr. 1439 og 1463 om garantiordningen.