Kirsti Leirtrø (A): Hvilket mandat har Statens vegvesen fått i forhandlinger med private næringsaktører for å holde døgnhvileplasser åpne for tunge kjøretøy, og er dette tilstrekkelig for å dekke behovet til transportbransjen?
Begrunnelse
Flere av døgnhvileplassene, inkludert toalettanleggene, eies og drives av næringsaktører sammen med annen virksomhet, som for eksempel bensinstasjoner og vegkroer. I kontraktene Statens vegvesen har med dem, stilles det krav om at både oppstillingsplasser for tunge kjøretøy og toalettanleggene skal være tilgjengelig 24/7.
Med en betydelig reduksjon i trafikk på veiene på grunn av koronapandemien, har flere av næringsaktørene opplevd en sterk reduksjon i antall kunder. Det har ført til permittering av ansatte og dermed redusert bemanning. Konsekvensene er at enkelte nattåpne virksomheter har måttet redusere sine åpningstider og stenge. Under koronakrisen har nesten alle spisesteder som de bruker stengt eller gjort om på åpningstidene. Likedan med de som er døgnhvileplasser, selv om de har gjenåpnet med redusert åpningstider. Statens vegvesen har vært i dialog med flere av disse virksomhetene.
Transportnæringen har en samfunnskritisk funksjon. Blant annet gjelder dette frakt av matvarer og medisiner.
Tilbakemeldingen fra næringsliv er at støtten som Statens Vegvesen tilbyr ikke er nok til å hverken holde wc åpne for allmennheten eller matservering.