Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1511 (2019-2020)
Innlevert: 05.05.2020
Sendt: 06.05.2020
Besvart: 12.05.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Ansatte i leverandørindustrien reagerer på at finske og svenske medarbeidere kan reise karantenefritt, mens danske og islandske må 14 dager i karantene før de får jobbe i Norge. Det vises til at dette skal være bestemt i forskrift.
Hva er den faglige begrunnelsen for denne forskjellsbehandlingen, og hva skal til for at den blir endret?

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Covid-19-forskriften § 5 gir karanteneplikt for alle personer som ankommer Norge etter opphold i utlandet (reisekarantene). Innholdet i denne karanteneplikten er noe mindre omfattende enn karanteneplikten etter nærkontakt med bekreftet smittet person (forskriften § 8). Personen kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet hvis nærkontakt med andre enn de personene som vedkommende bor sammen med, unngås. Hensynet bak reisekarantene er å redusere faren for at personer som kommer fra andre land, smitter andre dersom de skulle være smittet.
Dette er en krevende tid for mange, og vi har forståelse for at tiltakene kan gjøre hverdagen mye vanskeligere enn vanlig. Samtidig er karantenereglene et effektivt smitteverntiltak som er funnet nødvendig i den situasjonen vi er i nå. Det er derfor viktig at unntakene fra karanteneplikten ikke blir for omfattende.
Det er likevel gitt enkelte unntak fra karanteneplikten. Et av unntakene er det som stortingsrepresentant Grung tar opp i sitt spørsmål. Personer som krysser grensen mellom Sverige og Norge eller Finland og Norge under reise mellom bolig og arbeidssted i disse landene, eller når de er i arbeid, er unntatt fra karanteneplikt etter § 5 i den tiden de er under reise mellom bolig og arbeidssted og i den tiden de er i arbeid. Vi gjør oppmerksom på at dette unntaket kun gjelder for den tiden en person er under reise mellom bolig og arbeidssted og i den tiden personen er i arbeid. Unntaket fra karanteneplikt gjelder med andre ord ikke for den tiden personen oppholder seg i Norge på fritiden.
Unntaket fra reisekarantene gjelder både for personer som krysser grensen daglig og de som reiser inn i landet fra Sverige og Finland for å arbeide for lengre perioder. Begrunnelsen for dette unntaket er den store "utveksling" av arbeidstagere som daglig skjer mellom Norge, Sverige og Finland i grensestrøkene. Det ville hatt svært store og negative samfunnsmessige konsekvenser dersom man i disse tilfellene ikke hadde fastsatt regler som åpnet for karanteneunntak ved reise til og fra arbeid. Vi har vurdert at behovet for unntak fra karanteneplikten er størst ved grensekryssing til Finland og Sverige av hensyn til arbeidsflyten som skjer over grensene.
Smittevernloven § 1-5 krever at tiltakene skal være "basert på en klar medisinskfaglig begrunnelse, være nødvendig av hensyn til smittevernet og fremstå tjenlig etter en helhetsvurdering" – de skal kort og godt være forholdsmessige. Dette stiller krav til at regelverk og tiltak tilpasses den til enhver tid tilgjengelige kunnskapen om smitteutbruddets utbredelse, konsekvenser og alvorlighet. I tråd med dette vil departementet løpende også vurdere gjeldende bestemmelser om karanteneplikt, herunder hvilke unntak fra karanteneplikt som skal gjelde.