Skriftlig spørsmål fra André N. Skjelstad (V) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1534 (2019-2020)
Innlevert: 07.05.2020
Sendt: 07.05.2020
Besvart: 15.05.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

André N. Skjelstad (V)

Spørsmål

André N. Skjelstad (V): Når og hvordan vil statsråden følge opp dette, slik at Sykehuset Namsos får den helikopterlandingsplattformen de trenger for å være et fullverdig akuttsykehus?

Begrunnelse

Sykehuset Namsos er det eneste i Helse Midt-Norge som ikke har landingsplass tilpasset det nye redningshelikopteret. Nå er utbygging av helikopterlandingsplassen ved Sykehuset Namsos utsatt for fjerde gang. Begrunnelsen for utsettelsen er i hovedsak at det har dukket opp utfordringer med landingsplassen på Universitetssykehuset i Nord-Norge i Tromsø. Nasjonal helse- og sykehusplan slår fast at begge sykehusene som hører under Helse Nord-Trøndelag skal ha akuttfunksjon. For at akuttfunksjonen skal være tilstrekkelig operativ så må helikopterlandingsplattformen på plass.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: De nye redningshelikoptrene AW101 har høyere vekt og gir mer rotorvind enn dagens Sea King-helikoptre. Det gjør det nødvendig å gjennomføre tilpasninger av helikopterlandings-plasser ved enkelte norske sykehus. Dette kan innebære begrensede tilpasninger eller mer omfattende tiltak, for eksempel etablering av helt nye landingsplasser.
Stortinget vedtok i behandlingen av Prop. 146 S (2010-2011) Anskaffelse av nye redningshelikoptre mv. i perioden 2013-2020, jf. Innst. 82 S (2011-2012), og Prop. 101 S (2014-2015) Endringer i statsbudsjettet 2015 under Justis- og beredskapsdepartementet (redusert kostnadsramme for anskaffelse av nye redningshelikoptre mv.), jf. Innst. 267 S (2014-2015), at Justis- og beredskapsdepartementet kan gjennomføre infrastrukturtiltak, herunder tilpasning av landingsmulighetene ved sykehus som benyttes av dagens redningshelikoptre.
I utgangspunktet er det Justis- og beredskapsdepartementet som har ansvaret for å vurdere behov for og å gjennomføre eventuelle tilpasninger av landingsplasser til den nye helikoptertypen ved de aktuelle sykehusene i landet. Justis- og beredskapsdepartementet har imidlertid bedt Helse- og omsorgsdepartementet om å bidra til å faktisk få gjennomført de nødvendige fysiske tilpasningene. I foretaksmøtet i januar 2015 ble de regionale helseforetakene bedt om å følge opp dette gjennom Sykehusbygg HF. Det er i den forbindelse opprettet en avtale og en egen styringsgruppe mellom Justis- og beredskapsdepartementet ved anskaffelsesprosjektet for nye redningshelikoptre (NAWSARH) og Sykehusbygg HF for prosjektering og gjennomføring av tilpasninger. Sykehuset Namsos er et av stedene der det vurderes tilpasninger til det nye helikopteret.
Kostnadsrammen som Stortinget har vedtatt setter økonomiske rammer for anskaffelsen av nye redningshelikoptre, inkludert tilpasning av landingsplasser. Hvilke sykehus som vil få tilpasset landingsplassene vil derfor, som for øvrige deler av anskaffelsen, være gjenstand for kost-nytte vurderinger der faktorer som for eksempel antall flybevegelser (landinger/ avganger), kostnader og alternative landingsmuligheter må veies opp mot hverandre.
Jeg er kjent med at saken om tilpasning av landingsmulighetene ved Sykehuset Namsos fortsatt ligger til behandling i Justis- og beredskapsdepartementets anskaffelsesprosjektet for nye redningshelikoptre.