Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1538 (2019-2020)
Innlevert: 07.05.2020
Sendt: 07.05.2020
Rette vedkommende: Finansministeren
Besvart: 13.05.2020 av finansminister Jan Tore Sanner

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Når vil det komme endringer som sikrer nærskipsflåten refusjon av grunnavgiften på mineraloljeavgiften, slik at konkurransekraften opprettholdes eller bedres?

Begrunnelse

Finansdepartementet ved Siv Jensen, ba i fjor Skattedirektoratet utrede særavgiftforskriftens ordlyd i §4-3-3, vedrørende refusjon av grunnavgiften på mineraloljeavgiften for skip. Utredningen ble overlevert Finansdepartementet 04.02.2020. Seinere har det blitt arbeidet med forslag til endringer fra Skattedirektoratet.
Bakgrunnen for dette er at Skatteetaten har endret praktisering i ordningen. Ny praktisering innebærer en svært streng fortolkning av ordlyden «utelukkende» brukes til gods og passasjertransport. Konsekvensen er at flere norske rederier, med norske sjøfolk, som i årevis har vært innenfor ordningen, nå står utenfor.
Formålet med ordningen er å sikre konkurransekraften mot internasjonale rederier som bunkrer avgiftsfritt, samt sikre at norske rederier bunkrer i Norge.
Rederier taper allerede konkurransekraft mot internasjonale aktører, i tillegg til intern konkurransevridning i Norge, da noen får fritak og andre ikke. En snarlig forskriftsendring er helt nødvendig for å sikre sjøfolka og utvikling av maritim bransje i Norge. Forutsigbare rammevilkår er kritisk for å sikre økt sjøtransport og godsoverføring fra vei til sjø.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Etter Stortingets avgiftsvedtak skal det betales grunnavgift på mineralolje. Mineralolje til gods- og passasjertransport i innenriks sjøfart er fritatt for avgift. Nærmere regler om fritaket er fastsatt i forskrift 11. desember 2001 nr. 1451 om særavgifter (særavgiftsforskriften) kapittel 4-3.
Det er vilkår for fritak at mineraloljen er til bruk i gods- eller passasjertransport i næringsøyemed og at fartøyet utelukkende brukes til gods- eller passasjertransport i denne virksomheten. Disse vilkårene følger av forskriften. Skattedirektoratet har dermed ikke endret praktiseringen av ordningen.
Både bransjen og fartøyene er i stadig utvikling. Skattedirektoratet har derfor vurdert dagens fritak. En omlegging krever endringer i Stortingets vedtak om grunnavgift på mineralolje mv. og særavgiftsforskriften. Det tas sikte på at forslag til regelendringer sendes på høring i løpet av mai. Eventuelle forslag vil bli fremmet i forbindelse med budsjettet for 2021.