Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1548 (2019-2020)
Innlevert: 08.05.2020
Sendt: 08.05.2020
Besvart: 15.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Hvordan kan statsråden foreslå et system som forskjellsbehandler de ikke-statlige lufthavnene og hvilke konkrete vurderinger ligger til grunn for at eksisterende generelle tilskuddsordning er tilstrekkelig gitt den virkelighetsbeskrivelsen de ikke-statlige lufthavnene har spilt inn i prosessen?

Begrunnelse

Ikke-statlige lufthavner har hatt store omsetningsfall etter tiltakene som myndighetene iverksatte 12. mars. Lufthavner som er organisert som aksjeselskap, har hele tiden kvalifisert for den generelle kompensasjonsordningen for foretak med stort omsetningsfall. Denne ordningen gir imidlertid svært dårlig uttelling for ikke-statlige lufthavner sett i forhold til det dramatiske omsetningsfallet og det faktum at drift av flyplasser er svært kapitalintensiv. Stortingets vurdering har vært at den generelle kompensasjonsordningen ikke er tilstrekkelig for å sikre videre drift av ikke-statlige lufthavner. Derfor ble anmodningsvedtaket nr. 488 (2019-2020) enstemmig vedtatt 7.4.2020. Likevel konkluderer regjeringen med at den generelle ordningen, med ett unntak, er tilstrekkelig for å sikre videre drift.
Alle ikke-statlige lufthavner må for å sikre videre drift, reforhandle avtaler med alle sine samarbeidspartnere. I regjeringens forslag til tiltak er det kun én ikke-statlig lufthavn som mottar bistand for å oppnå reforhandlede betingelser med kontraktspartner. Dette skal gjøres ved at det statlige selskapet Avinor skal kompenseres. Regjeringen redegjør også for at de statlige lufthavnene er fritatt fra å kreve inn lufthavnavgifter fra flyselskapene og at de ikke statlige lufthavnene til enhver tid er tjent med å innrette egne satser etter Avinors gjeldende satser.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Staten likebehandler de ikke-statlige flyplassene, med ett unntak – Haugesund lufthavn. Det skyldes at Haugesund lufthavn inngår i nettverket av 45 flyplasser som Stortinget har besluttet at Avinor skal ha ansvaret for å forvalte. Haugesund lufthavn driftes av et lokalt driftsselskap, som har avtale med Avinor, og er dermed unntatt samfinansieringen i Avinor-systemet. Flyruten mellom Haugesund og Oslo inngår i det statlig støttede minstetilbudet, og flyplassen er pålagt å holde døgnkontinuerlig beredskap for ambulanseflyginger. Haugesund lufthavn har en kritisk samfunnsfunksjon, og må opprettholde drift så lenge etterspørselssvikten vedvarer. Haugesund må derfor kompenseres gjennom reforhandling av sin avtale med Avinor.
Den generelle kompensasjonsordningen anses som tilstrekkelig til å sikre videre drift av de øvrige ikke-statlige flyplassene når krisen er over.