Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1566 (2019-2020)
Innlevert: 08.05.2020
Sendt: 11.05.2020
Besvart: 15.05.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Vil statsråden bidra til å klargjøre tolkning av bygningsregelverket mellom byggesak som gjelder Leilighetsutvidelse mot loft og byggesak som gjelder Loftsutbygging – eldre bygninger (jf. pbl. § 31-2), dette spesielt tilknyttet krav til eksisterende trapperom utenfor tiltaksområdet?

Begrunnelse

Undertegnede er kjent med at Direktoratet for byggkvalitet (DIBK) ikke tar standpunkt til fortolkning av prinsipiell betydning for hvordan brannrådgivere og kommuner skal anvende bygningsregelverket og kravene til dokumentasjon for søknaden om leilighetsutvidelse. Det er forskjellsbehandling /disharmoni mellom søknadspliktig leilighetsutvidelse og bransjens forståelse av eksisterende rømningsveier/trapperom utenfor tiltaksgrensen. Det har oppstått faglig uenighet om tolkning av regelverket mellom byggesak som gjelder Leilighetsutvidelse og byggesak som gjelder Loftsutbygging – eldre bygninger (pbl. § 31-2).
Det er bedt om at DIBK på generelt grunnlag fastslår de ytre rammer for disse to ulike søknadspliktige tiltakene. For loftsutbygging/opprettelse av ny leilighet forstås den nye leiligheten, og tilhørende rømningsvei til det fri. Ved leilighetsutvidelse begrenses kravene til å gjelde selve leiligheten som blir en utvidet branncelle med helt tydelige krav, og at rømningsveien/trapperom ikke inngår i tiltaket. Tiltaket avgrenses derfor i Brannkonsept, hvor det på generelt grunnlag forutsetter at eksisterende byggverk er driftet og vedlikeholdt i henhold til regelverket. Forskriftsnivået for nyere byggverk er referansenivå Byggforskrift 1985 eller nyere (BF 85). Hermed må også avgrenses at eldre bygning ikke uten videre kan plasseres i brannklasse 3, fordi istandsetting av eksisterende bæresystem normalt ikke er økonomisk forsvarlig. Det begrunnes for eksempel med:

- En leilighetsutvidelse medfører ikke opprettelse av ny rømningsvei, eksisterende trapperom benyttes også som utgang fra det nye planet,
- Ikke krav om heis (fordi tiltaket ikke endrer adkomstforhold). DIBK har tidligere uttalt at heis ikke er relevant, * Tiltaket medfører ikke økning av personbelastning, *Det er ikke en automatikk i krav om istandsetting eller vedlikehold av andre deler av byggverket utenfor tiltaksområdet, med mindre byggverket er så dårlig forfatning at det ikke er forsvarlig å få tillatelse til leilighetsutvidelse før istandsetting også gjennomføres. Også dette forhold skal være del av redegjørelsen som gis bygningsmyndighetene ved søknad om rammetillatelse, og gis som premissgrunnlag forut for utarbeidelse av Brannkonsept.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Jeg er klar over at plan- og bygningslovens regler for arbeid på eksisterende bygg oppleves som uklare og vanskelige å forstå. Utbygging av loftsareal til leilighet og inkludering av loftsareal i eksisterende leilighet, kan føre til utfordringer, særlig med sikte på oppfyllelse av kravene til brannsikkerhet. Regjeringen har som mål å forenkle reglene for eksisterende bygg. I 2019 sendte vi derfor forslag til lovendringer på høring. Forslagene skal gjøre det lettere å få oversikt over hvilke krav som gjelder for det aktuelle arbeidet. Det er også foreslått at kommunen ved eventuelle behov for unntak fra tekniske krav, kan legge avgjørende vekt på at bygget får bedre standard, selv om det ikke nødvendigvis oppfyller dagens standard. Dette kan blant annet bidra til at flere eldre bygårder oppgraderes til høyere standard, og at det blir enklere å utnytte de mange uinnredede loftene som finnes i store byer. Jeg mener dette vil bidra til bedre utnyttelse av bygningsmassen, noe som er positivt for både bygningseier og samfunnet.
Forslag til lovendringer fikk bred støtte i høringen, og regjeringen tar sikte på å fremme en proposisjon for Stortinget i 2020. I samarbeid med Direktoratet for byggkvalitet vil vi deretter følge opp med forskrifter og veiledning, som skal bidra til at reglene blir enda tydeligere og enklere å praktisere.