Kjersti Toppe (Sp): Hvordan vil statsråden sikre at Koronakommisjonen kan foreta en uavhengig og kritisk evaluering av spesialisthelsetjenestens pandemiberedskap, når kommisjonen ledes av samme person som har hatt topplederstillinger ved fire av landets største helseforetak de siste årene?
Begrunnelse
24. april utnevnte regjeringen smittevernutstyr. Den skal etter regjeringens utsagn være en «uavhengig kommisjon for å få en grundig og helhetlig gjennomgang og evaluering av myndighetenes håndtering av Covid 19-pandemien».
I den anledning uttalte statsministeren følgende:
«Kommisjonen skal både se på beredskapen vi hadde i forkant av pandemien og hvordan krisen er håndtert.»
Kommisjonen skal ledes av professor emeritus Stener Kvinnsland. Han har vært viseadministrerende direktør og administrerende direktør ved Helse Bergen, og styreleder ved Oslo universitetssykehus, Akershus universitetssykehus og Helse Stavanger. Har med andre ord hatt én av de to fremste lederposisjonene ved fire av landets største helseforetak.
Sykehusene er blant våre aller viktigste helseberedskapsinstitusjoner. Diskusjonene om hvorvidt Norge hadde god nok beredskap i forkant av pandemien har handlet mye om sykehusene. Det ble tidlig fastslått at sykehusene ikke ville ha nok intensivkapasitet til å håndtere en situasjon med stor smittespredning i samfunnet. Derfor har et viktig element i regjeringens pandemihåndtering vært å utsette et stort antall planlagte behandlinger for å hindre at sykehuskapasiteten skulle sprenges. Dette må man også regne med har hatt uheldige helsekonsekvenser.
Det er derfor grunn til å spørre om personen som er ansvarlig for mye av beredskapsarbeidet som var gjort ved sykehusene før pandemien inntraff, er rette person til å granske beredskapen med et kritisk blikk. Det kan oppstå situasjoner der kommisjonslederen ikke kan rette kritikk mot beredskapen ved sykehusene, uten å ramme de beslutningene han selv har vært ansvarlig for som leder ved helseforetakene. Slike situasjoner skaper tvil om habiliteten.
Koronakommisjonen skal også evaluere departementenes forberedelser. I den anledning bør det påpekes at Kvinnsland ledet utvalget som skulle følge opp regjeringens løfte om å avvikle de regionale helseforetakene. Han satt i Norheim-utvalget, som skulle foreslå prioriteringskriterier for helsetjenesten. Begge har vært tunge og viktige saker for Helse- og omsorgsdepartementet under denne regjeringen. Det er derfor betimelig å stille spørsmål om hvorvidt kommisjonslederen kan forventes å foreta en uavhengig kritisk vurdering av departementets pandemihåndtering.