Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1576 (2019-2020)
Innlevert: 10.05.2020
Sendt: 11.05.2020
Rette vedkommende: Statsministeren
Besvart på vegne av: Statsministeren
Besvart: 18.05.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Hvordan vil statsråden sikre at Koronakommisjonen kan foreta en uavhengig og kritisk evaluering av spesialisthelsetjenestens pandemiberedskap, når kommisjonen ledes av samme person som har hatt topplederstillinger ved fire av landets største helseforetak de siste årene?

Begrunnelse

24. april utnevnte regjeringen smittevernutstyr. Den skal etter regjeringens utsagn være en «uavhengig kommisjon for å få en grundig og helhetlig gjennomgang og evaluering av myndighetenes håndtering av Covid 19-pandemien».
I den anledning uttalte statsministeren følgende:

«Kommisjonen skal både se på beredskapen vi hadde i forkant av pandemien og hvordan krisen er håndtert.»

Kommisjonen skal ledes av professor emeritus Stener Kvinnsland. Han har vært viseadministrerende direktør og administrerende direktør ved Helse Bergen, og styreleder ved Oslo universitetssykehus, Akershus universitetssykehus og Helse Stavanger. Har med andre ord hatt én av de to fremste lederposisjonene ved fire av landets største helseforetak.
Sykehusene er blant våre aller viktigste helseberedskapsinstitusjoner. Diskusjonene om hvorvidt Norge hadde god nok beredskap i forkant av pandemien har handlet mye om sykehusene. Det ble tidlig fastslått at sykehusene ikke ville ha nok intensivkapasitet til å håndtere en situasjon med stor smittespredning i samfunnet. Derfor har et viktig element i regjeringens pandemihåndtering vært å utsette et stort antall planlagte behandlinger for å hindre at sykehuskapasiteten skulle sprenges. Dette må man også regne med har hatt uheldige helsekonsekvenser.
Det er derfor grunn til å spørre om personen som er ansvarlig for mye av beredskapsarbeidet som var gjort ved sykehusene før pandemien inntraff, er rette person til å granske beredskapen med et kritisk blikk. Det kan oppstå situasjoner der kommisjonslederen ikke kan rette kritikk mot beredskapen ved sykehusene, uten å ramme de beslutningene han selv har vært ansvarlig for som leder ved helseforetakene. Slike situasjoner skaper tvil om habiliteten.
Koronakommisjonen skal også evaluere departementenes forberedelser. I den anledning bør det påpekes at Kvinnsland ledet utvalget som skulle følge opp regjeringens løfte om å avvikle de regionale helseforetakene. Han satt i Norheim-utvalget, som skulle foreslå prioriteringskriterier for helsetjenesten. Begge har vært tunge og viktige saker for Helse- og omsorgsdepartementet under denne regjeringen. Det er derfor betimelig å stille spørsmål om hvorvidt kommisjonslederen kan forventes å foreta en uavhengig kritisk vurdering av departementets pandemihåndtering.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Regjeringen oppnevnte 24. april 2020 en uavhengig kommisjon (Koronakommisjonen) som skal kartlegge alle relevante sider ved håndteringen, og foreta en grundig og helhetlig gjennomgang og evaluering av myndighetenes håndtering av pandemien. I mandatet er det nevnt ni spesifikke områder som skal vurderes, men kommisjonen har et åpent mandat som ikke er begrenset til disse ni områdene.
Regjeringen har satt sammen det vi mener er en kommisjon med relevant innsikt, kunnskap og erfaring for det arbeidet kommisjonen skal utføre. At noen av medlemmene har erfaring fra og berøringspunkter mot de sektorene som skal evalueres, er naturlig, ikke minst når krisen treffer så bredt som denne.
Kommisjonsmedlemmene har faglig bakgrunn og tilhørighet fra ulike samfunnsområder. Med bakgrunn i kommisjonens omfattende mandat, var det nødvendig at også personer med bakgrunn i spesialisthelsetjenesten ble oppnevnt, og kommisjonens leder har, som representanten Toppe beskriver, en omfattende bakgrunn fra spesialisthelsetjenesten. Dette er en kunnskap som regjeringen mente var nødvendig å få inn i kommisjonen. Samtidig vil vi peke på at kommisjonen består av 12 kompetente personer og det er deres samlede kompetanse og vurderinger som vil gi grunnlag for å vurdere beredskapen.
Regjeringen har hatt dialog med partiene på Stortinget om sammensetningen av kommisjonen, herunder med Senterpartiet. Da mulige deltakere i kommisjonen ble drøftet, ble Kvinnsland foreslått av flere, ikke bare regjeringen. Det oppfatter vi som en styrke for
tilliten til kommisjonen. Kvinnsland har gjennom sine ulike lederroller vist at han har egenskapene som skal til for å lede et så krevende arbeid. Han har også bred erfaring fra et sentralt område for kommisjonens arbeid. De forholdene som representanten tar opp var
selvsagt kjent for regjeringen og var en del av våre vurderinger, men vi mener på grunn av det overstående at Kvinnsland var den rette personen til å lede arbeidet, og at han har den integriteten og uavhengigheten som kreves. Samtidig er det på vanlig måte, og i tråd med forvaltningsloven, kommisjonen i fellesskap som skal vurdere om noen av medlemmene er helt eller delvis inhabile. Jeg er trygg på at kommisjonen vil håndtere dette på en god måte.