Skriftlig spørsmål fra Morten Ørsal Johansen (FrP) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1589 (2019-2020)
Innlevert: 11.05.2020
Sendt: 11.05.2020
Besvart: 18.05.2020 av næringsminister Iselin Nybø

Morten Ørsal Johansen (FrP)

Spørsmål

Morten Ørsal Johansen (FrP): Utlendingsforskriften § 6-6 krever oppholdstillatelse for sjøfolk på utenlandskregistrert skip som har regulær eller vesentlig virksomhet mellom norske havner. Imidlertid er det kun gitt to oppholdstillatelser for utenlandske sjøfolk i løpet av ti år.
Betyr dette at kravet i utlendingsforskriften ikke etterleves, eller at det er svært få utenlandske sjøfolk som jobber om bord på utenlandsk registrerte skip som har regulær fart mellom norske havner?

Begrunnelse

Etter utlendingsforskriften § 6-6 er det et krav om oppholdstillatelse for sjøfolk på utenlandskregistrert skip som har regulær eller vesentlig virksomhet mellom norske havner, definert som virksomhet i en sammenhengende tre måneders periode. Det er gjort unntak for kravet om oppholdstillatelse for sjøfolk på utenlandskregistrert cruiseskip, skip registrert i et EØS-/EU-land, eller i et land der vi har en bilateral skipsfartsavtale. I tillegg er EØS-/EFTA-/EU-borgere unntatt. Utenlandske sjøfolk som får oppholdstillatelse i Norge har rett til norske lønns- og arbeidsvilkår. I forbindelse med næringskomiteens behandling av representantforslag om innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel opplyste statsråden i et brev til komiteen (datert 6. mars 2020) at:

«Det er gitt to oppholdstillatelser etter denne bestemmelsen siden den ble innført i 2010.»

Det lave antall oppholdstillatelser som har blitt gitt er tilsynelatende i konflikt med tall fra utredningen regjeringen bestilte fra Oslo Economics om konsekvenser av innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel. Utredningen viser nemlig at det er mange utenlandsk flaggede ikke-EU/EØS-skip som befinner seg mye i norsk farvann. 26 av disse skipene er i norsk farvann mer enn 200 dager i året. 31 skip har mer enn 100 havneanløp i Norge i løpet av ett år (Wikborg Rein og Oslo Economics s. 195). Disse tallene kan indikere at det er langt flere enn to utenlandske sjøfolk som har krav på oppholdstillatelse i Norge. Hvis dette er tilfellet kan det bety at utlendingsforskriften § 6-6 ikke etterleves.
En annen mulig tolkning er imidlertid at skipenes seilingsmønstre og havneanløp ikke innebærer regulær fart mellom norske havner. Dette betyr at det i realiteten er forsvinnende få utenlandske sjøfolk (ikke-EØS/EU borgere) som jobber på utenlandske båter (ikke-EU/EØS-flaggede) i regulær fart mellom norske havner. Dette er forhold som etter denne representantens mening bør klargjøres.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Politidirektoratet har opplyst at det ikke føres systematisk inn- og utreisekontroll av sjøfolk, men at politiet kontrollerer skip utfra en risikovurdering. Politiet har avdekket tilfeller der sjøfolk har manglet nødvendig oppholdstillatelse, og der kravene i forskriften ikke har vært overholdt. Jeg mener imidlertid at hverken dette, eller det faktum at det er innvilget få oppholdstillatelser, gir oss grunnlag for å si at kravet i sin alminnelighet ikke etterleves.
Jeg legger til grunn at rederier i all hovedsak forholder seg til det regelverket som gjelder. De lave tallene på innvilgede oppholdstillatelser kan tyde på at rederier velger å bemanne eventuelle utenlandsk registrerte skip i regulær fart mellom norske havner med sjøfolk som ikke behøver oppholdstillatelse. Det er tillatt å bemanne slike skip med sjøfolk som er borgere i et EØS-land. Det følger videre av utlendingsforskriften §1-1 syvende ledd at sjøfolk som er omfattet av bilaterale skipsfartsavtaler er unntatt fra kravet om oppholdstillatelse. Tilsvarende gjelder for sjøfolk som arbeider på utenlandsk registrerte cruiseskip eller på skip registrert i et skipsregister i et av EØS-landene, jf. utlendingsforskriften § 1-1 syvende ledd. Endelig kan, som representanten også viser til, skipenes seilingsmønster være slik at det ikke dreier seg om regulær eller vesentlig virksomhet mellom norske havner. Det vises til følgende forklaring i UDIs retningslinje "UDI 2010-179 Oppholdstillatelse til sjøfolk på utenlandsk registrerte skip":
Det følger av instruks fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet av 14.12.2009 om fastsetting av retningslinjer etter utlendingsforskriften § 6-6 (AI 102/09) at det med Regulær eller vesentlig virksomhet mellom norske havner menes en virksomhet i en sammenhengende tre måneders periode. Perioden avbrytes ikke ved inntil to kortvarige enkeltreiser eller oppdrag til andre land med kortere samlet varighet enn ti dager."
Samtidig merker jeg meg det forhold som representanten påpeker i utredningen fra Wikborg Rein og Oslo Economics, som viser at det er flere utenlandske skip fra utenfor EØS som har et betydelig antall havneanløp i Norge og/ eller antall dager i norske farvann, – og at disse i hovedsak er bemannet med tredjelandsborgere. I den videre vurderingen av om det bør innføres et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår kan det være relevant å se nærmere hen til virkningene av gjeldende regelverk.