Morten Ørsal Johansen (FrP): Utlendingsforskriften § 6-6 krever oppholdstillatelse for sjøfolk på utenlandskregistrert skip som har regulær eller vesentlig virksomhet mellom norske havner. Imidlertid er det kun gitt to oppholdstillatelser for utenlandske sjøfolk i løpet av ti år.
Betyr dette at kravet i utlendingsforskriften ikke etterleves, eller at det er svært få utenlandske sjøfolk som jobber om bord på utenlandsk registrerte skip som har regulær fart mellom norske havner?
Begrunnelse
Etter utlendingsforskriften § 6-6 er det et krav om oppholdstillatelse for sjøfolk på utenlandskregistrert skip som har regulær eller vesentlig virksomhet mellom norske havner, definert som virksomhet i en sammenhengende tre måneders periode. Det er gjort unntak for kravet om oppholdstillatelse for sjøfolk på utenlandskregistrert cruiseskip, skip registrert i et EØS-/EU-land, eller i et land der vi har en bilateral skipsfartsavtale. I tillegg er EØS-/EFTA-/EU-borgere unntatt. Utenlandske sjøfolk som får oppholdstillatelse i Norge har rett til norske lønns- og arbeidsvilkår. I forbindelse med næringskomiteens behandling av representantforslag om innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel opplyste statsråden i et brev til komiteen (datert 6. mars 2020) at:
«Det er gitt to oppholdstillatelser etter denne bestemmelsen siden den ble innført i 2010.»
Det lave antall oppholdstillatelser som har blitt gitt er tilsynelatende i konflikt med tall fra utredningen regjeringen bestilte fra Oslo Economics om konsekvenser av innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel. Utredningen viser nemlig at det er mange utenlandsk flaggede ikke-EU/EØS-skip som befinner seg mye i norsk farvann. 26 av disse skipene er i norsk farvann mer enn 200 dager i året. 31 skip har mer enn 100 havneanløp i Norge i løpet av ett år (Wikborg Rein og Oslo Economics s. 195). Disse tallene kan indikere at det er langt flere enn to utenlandske sjøfolk som har krav på oppholdstillatelse i Norge. Hvis dette er tilfellet kan det bety at utlendingsforskriften § 6-6 ikke etterleves.
En annen mulig tolkning er imidlertid at skipenes seilingsmønstre og havneanløp ikke innebærer regulær fart mellom norske havner. Dette betyr at det i realiteten er forsvinnende få utenlandske sjøfolk (ikke-EØS/EU borgere) som jobber på utenlandske båter (ikke-EU/EØS-flaggede) i regulær fart mellom norske havner. Dette er forhold som etter denne representantens mening bør klargjøres.