Skriftlig spørsmål fra Bengt Fasteraune (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1591 (2019-2020)
Innlevert: 11.05.2020
Sendt: 12.05.2020
Besvart: 19.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Bengt Fasteraune (Sp)

Spørsmål

Bengt Fasteraune (Sp): Bilistene betaler full bompengebelastning for strekningen E6 Elstad-Sjoa i Gudbrandsdalen, selv om den ikke er ferdig utbygd.
Har samferdselsministeren mulighet til å påvirke når Nye Veier vil prioritere å få ferdigstilt dette prosjektet, og er det statsrådens vurdering at prosjektet blir raskere ferdigstilt nå når det er i porteføljen til Nye Veier, enn om det fortsatt var i porteføljen til Statens vegvesen?

Begrunnelse

Prosjektet E6 Elstad-Otta ble påbegynt i 2013 og strekningen Frya-Sjoa, 32 km ny veg, ble ferdigstilt i 2016. Regjeringen valgte etter dette å stoppe en sammenhengende utbygging E6 Elstad-Otta til tross for at dette lå inne i NTP som en forutsetning fra Stortinget. En kostnadsøkning på 1,5 mrd. på strekningen Elstad- Frya ble brukt som en begrunnelse for dette. Før Stortingsvalget i 2017 uttalte imidlertid daværende Samferdselsminister at regjeringen hadde som målsetning å få framskyndet utbyggingen av strekningen. I september 2018 overførte Regjeringen prosjektet til Nye veier AS med begrunnelsen om at de kunne bygge ut strekningen raskere og billigere enn Statens vegvesen. I en kommentar til lokalavisa Dølen i uke 18 sier Nye veier AS prosjektet ikke er prioritert for utbygging enda, men at de arbeider med en reguleringsplanlegging for E6 i Gudbrandsdalen. Strekningen Sjoa-Otta har en ÅDT på 6400 kjøretøy. Strekningen har godkjent reguleringsplan for utbygging av motorveg med tilsvarende standard som er utbygd fra Frya til Sjoa med fartsgrense 90 km/t. Statens vegvesen har utført grunnerverv, hogst og innløsning og sanering av bolighus for titalls millioner kroner før prosjektet ble overført til Nye Veier AS. Strekningen Elstad-Frya har en ÅDT fra 6900 til 8100 kjøretøy. Strekningen har ikke godkjent reguleringsplan, men den ligger i kommunedelplanen.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Nye Veier AS ble opprettet for å oppnå en mer helhetlig utbygging og større kostnadseffektivitet knyttet til den porteføljen selskapet har fått ansvaret for, dette gir en merverdi utover utbygging i tradisjonell forstand.
Strekningen E6 Øyer–Otta ble overført til Nye Veier AS våren 2019, jf. Prop. 110 S (2018-2019). Denne overføringen medfører dermed at Nye Veier AS i betydelig grad er overlatt den videre utviklingen av strekningen, herunder også spørsmål knyttet til tidspunkt for gjennomføring av ulike tiltak. Det er viktig at Nye Veier AS gis nødvendig handlingsrom til å prioritere og å legge opp en effektiv langsiktig gjennomføringsstrategi for sin virksomhet. Jeg har dermed ikke noe ønske om å påvirke Nye Veier AS i denne saken da dette vil stride mot formålet ved opprettelsen av utbygningsselskapet.