Bengt Fasteraune (Sp): Bilistene betaler full bompengebelastning for strekningen E6 Elstad-Sjoa i Gudbrandsdalen, selv om den ikke er ferdig utbygd.
Har samferdselsministeren mulighet til å påvirke når Nye Veier vil prioritere å få ferdigstilt dette prosjektet, og er det statsrådens vurdering at prosjektet blir raskere ferdigstilt nå når det er i porteføljen til Nye Veier, enn om det fortsatt var i porteføljen til Statens vegvesen?
Begrunnelse
Prosjektet E6 Elstad-Otta ble påbegynt i 2013 og strekningen Frya-Sjoa, 32 km ny veg, ble ferdigstilt i 2016. Regjeringen valgte etter dette å stoppe en sammenhengende utbygging E6 Elstad-Otta til tross for at dette lå inne i NTP som en forutsetning fra Stortinget. En kostnadsøkning på 1,5 mrd. på strekningen Elstad- Frya ble brukt som en begrunnelse for dette. Før Stortingsvalget i 2017 uttalte imidlertid daværende Samferdselsminister at regjeringen hadde som målsetning å få framskyndet utbyggingen av strekningen. I september 2018 overførte Regjeringen prosjektet til Nye veier AS med begrunnelsen om at de kunne bygge ut strekningen raskere og billigere enn Statens vegvesen. I en kommentar til lokalavisa Dølen i uke 18 sier Nye veier AS prosjektet ikke er prioritert for utbygging enda, men at de arbeider med en reguleringsplanlegging for E6 i Gudbrandsdalen. Strekningen Sjoa-Otta har en ÅDT på 6400 kjøretøy. Strekningen har godkjent reguleringsplan for utbygging av motorveg med tilsvarende standard som er utbygd fra Frya til Sjoa med fartsgrense 90 km/t. Statens vegvesen har utført grunnerverv, hogst og innløsning og sanering av bolighus for titalls millioner kroner før prosjektet ble overført til Nye Veier AS. Strekningen Elstad-Frya har en ÅDT fra 6900 til 8100 kjøretøy. Strekningen har ikke godkjent reguleringsplan, men den ligger i kommunedelplanen.