Skriftlig spørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1615 (2019-2020)
Innlevert: 14.05.2020
Sendt: 14.05.2020
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 25.05.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Er det riktig at sommerskoler omfattes av koronaforskriften § 13, eller er det mulig for kommuner å organisere og tilby ulike former for sommerskoler i tråd med smittevernhensyn i sommer?

Begrunnelse

Byrådet i Oslo har valgt å avlyse Oslo sommerskole, og begrunner dette med at et arrangement som samler over 1900 elever fordelt på 45 skoler og kurssteder, ikke er mulig å gjennomføre med myndighetenes regler for smitteverntiltak. De mener at siden Sommerskolen ikke er omfattet av opplæringsloven, må Oslo sommerskole forholde seg til myndighetenes føringer for kultur- og idrettsarrangement under koronaforskriften § 13.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Spørsmålet gjelder covid-19-forskriften. Kunnskaps- og integreringsministeren har derfor bedt meg om å besvare spørsmålet.
Det tilbudet som barn og unge kan få gjennom sommerskoler, er svært variert. Noen tilbud likner i stor grad ordinær skolevirksomhet, andre tilbud har hovedvekt på idretts- og kulturaktiviteter som for eksempel fotballskoler, tegneskoler mv. En del kommuner gir tilbud om sommerskoler. Dette er ikke en del av grunnskoleopplæringen, men et tilbud kommunen velger å gi sine innbyggere, og som er tilbud på lik linje med sommerskoletilbud fra idrettslag, foreninger mv. Sommerskoler er ikke blant de opplærings- og utdanningsvirksomhetene som reguleres særskilt i covid-19-forskriften kap. 3 om opplærings- og utdanningsvirksomhet.
Den generelle anbefalingen er at man ikke bør være samlet mer enn 20 personer i gruppe og at man bør holde minst 1 meter avstand.
Reglene om arrangementer ble endret fra 7. mai 2020. Tidligere var kulturarrangementer ikke tillatt, mens idrettsarrangementer og organisert idrettsaktivitet var tillatt hvis man kunne overholde to meter avstand og ikke var mer enn fem i gruppe.
Fra 7. mai kan det ifølge covid-19-forskriften § 13 være inntil 50 personer til stede ved arrangement på offentlig sted, med tillegg av ansatte eller oppdragstakere som står for gjennomføringen av arrangementet. Personer som er til stede, skal kunne holde minst 1 meter avstand til personer som ikke er i samme husstand. Arrangøren skal iverksette tiltak som bidrar til at syke ikke deltar på arrangementet, og gjøre det mulig å ivareta hygiene. Arrangøren skal ha oversikt over hvem som er tilstede, for å kunne bistå ved en eventuell senere smitteoppsporing.
Sommerskole og aktivitetstilbud er ikke regulert særskilt. De ansvarlige for aktivitetstilbud må vurdere om aktivitetene på en sommerskole er arrangement etter forskriften § 13. Forskriften gir eksempler på hva som menes med arrangement, og nevner blant annet stevne, cup og kamp, men presiserer at organisert idrettsaktivitet i form av trening ikke regnes som arrangement. For sommerskolene vil det kunne bety at aktiviteten gjennom uken(e) følger de vanlige anbefalingene om grupper på inntil 20, mens for eksempel en avsluttende forestilling på en teaterskole eller en fotballcup som avslutning på en fotballskole vil være et arrangement.
Utgangspunktet er at sommerskolen uansett kan organisere seg ved at man følger anbefalingene om grupper på inntil 20 lærere og deltakere som kan holde én meters avstand. I tillegg legger vi til grunn at de alminnelige smittevernrådene om håndvask, renhold mv. følges. Jeg legger til grunn at kommunene uavhengig av forskrift eller anbefalinger er ansvarlige arrangører som legger opp til å ha oversikt over hvem som er til stede på aktivitetene og sørger for en forsvarlig gjennomføring.
Kravene til smittevernfaglig forsvarlig drift i § 12b gjelder ikke for sommerskoler, men de er likevel så grunnleggende at de bør legges til grunn uansett hvordan man klassifiserer aktivitetstilbudet. Det innebærer at de ansvarlige bør bidra til at syke personer ikke deltar, treffe tiltak som bidrar til god hygiene og kontaktreduksjon, ha rutiner for håndvask og renhold, gi ansatte opplæring i smitteverntiltak og gi informasjon til foresatte. Det kan ses hen til veiledere for skolefritidsordning som Helsedirektoratet har utarbeidet.
Det bør også ses hen til Helsedirektoratets og Folkehelseinstituttets anbefalinger om samling i grupper ved utøvelse av idrett, uavhengig av hva aktivitetstilbudet gjelder. I sin Veileder i smittevern for idrett skriver de følgende:

"Selv om det åpnes for arrangementer på inntil 50 personer med avstand på minst 1 meter anbefales ikke aktiviteter som medfører større mobilitet og blanding av deltakere på tvers av geografiske områder. For alle andre samlinger i grupper, for eksempel ordinære treninger, anbefales det samling av maksimalt 20 personer i en gruppe og avstand på minst 1 meter. Dette gjelder både innendørs og utendørs. Flere slike grupper av maksimalt 20 personer kan samles dersom gruppene holdes adskilt og de enkeltvis og samlet kan overholde smittevernrådene. Idrettslag/foreninger bør der det er mulig inndele deltakerne i faste grupper og fortrinnsvis samle deltakere som omgås i andre sammenhenger, for eksempel ved å sette sammen grupper fra samme lokalmiljø, skolekrets eller lignende".

Det er den enkelte tilbyder av sommerskoler som må vurdere om de kan tilby sommerskole innenfor de nevnte smittevernreglene. Jeg har forståelse for at dette kan være utfordrende for en del kommuner og andre tilbydere av sommerskoler å få til, og at begrensningene innebærer at det blir vanskelig å gjennomføre noen typer aktiviteter som vanligvis tilbys på sommerskoler. Samtidig vil det sannsynligvis være andre tilbud som kan gjennomføres innenfor smittevernreglene. Vurderingen av hvilke aktiviteter som kan gjennomføres, vil måtte gjøres konkret for hvert enkelt tilbud, og vil variere både med type aktivitet, lokaler, antall barn og voksne mv.
Perioden med stengte skoler har vært utfordrende for mange barn og unge. Regjeringen kommer derfor med en pakke på 400 millioner kroner for de spesielt utsatte barna. Som en del av denne satsingen setter vi av 170 millioner kroner som en tilskuddsordning, slik at elever som trenger det, skal kunne ta igjen tapt progresjon. Vi mener at skoleeierne selv er nærmest til å vurdere hvordan disse ressursene best kommer sine elever til gode, men jeg ser det som positivt dersom kommunene og andre tilbydere for eksempel klarer å gi et tilbud om sommerskole innenfor de smittevernmessige rammene som nå gjelder.