Åsunn Lyngedal (A): Kan regjeringen forsikre forbrukerne om at de vil få refundert sine betalte reiser fra Reisegarantifondet dersom disse avbestilles eller kanselleres grunnet korona, og reisearrangøren den er kjøpt via, senere går konkurs?
Begrunnelse
Reisearrangørene er i en meget vanskelig situasjon der de har plikt til å refundere alle reiser som kanselleres samtidig som 80 % av kundenes innbetalinger er brukt til å betale flyselskaper, hoteller og andre leverandører som ikke refunderer disse. Regjeringens løsning for pakkereiseselskapene presentert i revidert nasjonalbudsjett var en låneordning for å refundere reiser avbestilt fra 14. mars til 14. juni. Selskapene sier de ikke har råd til å benytte seg av låneordningen og at det vil komme et ras av konkurser. At staten har gjort en tapsavsetning for halve lånebeløpet på 2 mrd. kan tyde på at de gjør en lignende vurdering. Det vært en alminnelig oppfatning av forbrukerne vil få dekket sitt refusjonskrav gjennom reisegarantifondet hvis reisearrangøren går konkurs. Pakkereiseloven § 43 «Hva som dekkes av reisegarantien» bestemmer: «Reisegarantien skal sikre tilbakebetaling av alle betalinger for pakkereiser1 og for reisetjenester etter § 42 første ledd annet punktum, som ikke blir levert som følge av insolvens.» Teksten skaper usikkerhet rundt hva som skjer hvis pakkereisen ikke leveres grunnet korona og reisearrangøren går konkurs i etterkant. Hvis forbrukeren da er likestilt med andre kreditorer og henvist til å levere et krav i boet har forbrukere og pakkereiseselskaper felles skjebne. Dette er en viktig premiss å få avklart i forkant av Stortingets arbeid med RNB.