Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1701 (2019-2020)
Innlevert: 22.05.2020
Sendt: 22.05.2020
Besvart: 27.05.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Hvor mange avganger skal Go-Ahead ha på Sørlandsbanen, hvor mange av disse har vært innstilte siden 12. mars, og hvilke krav stilles til informasjonsflyt fra Go-Ahead til berørte kommuner når togavganger innstilles?

Begrunnelse

Viser til brev til Go-Ahead fra ordførerne i Notodden, Midt-Telemark, Nome og Drangedal som ser med bekymring på at morgenavgangene på Sørlandsbanen fra Stavanger og Kristiansand, som er framme i Oslo ca. 07:30 og 09:30, stadig er innstilte.
De peker på at tidligere, under starten på koronapandemien, ble disse rutene innstilt, men at nå når samfunnet gradvis åpnes opp igjen, er det viktig at disse togene går, av hensyn til alle som trenger toget for å komme seg på skole og jobb.
Både de og jeg har registrert at publikum opplever stor usikkerhet omkring togtilbudet. Det er for eksempel ikke lenger mulig å finne de nevnte togrutene der man bestiller billetter.
Og både de og jeg reagerer på at kommunene ikke har fått fortløpende informasjon fra Go-Ahead om aktuelle ruteendringer, og er bekymret for at situasjonen har gitt Go-Ahead en anledning til å gjøre varige ruteendringer som er i motstrid til hva kommunene og fylkeskommunen forventer, og i motstrid til hva Jernbanedirektoratet har bestemt.
Ordførerne krever en avklaring fra Go-Ahead nå, og forventer at alle togrutene igjen kommer i gang så snart som mulig.
Jeg vil i denne anledning minne om at ifølge Jernbanedirektoratet så skulle det fra 11. mai «vert det køyrd fleire avganger på Jærbanen og på Sørlandsbanen og Arendalsbanen». Da sammenlignet med et nedtrekk på antall avganger før dette.
Det er også på sin plass å minne om at togselskapene har fått 550 mill. kr. i ekstrabevilgninger for «å sikre rutetilbudet».

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I trafikkavtalen mellom Go-Ahead Norge og Jernbanedirektoratet er det forutsatt at det skal kjøres syv daglige avganger hver vei mellom Oslo og Stavanger, samt supplerende morgenavganger på delstrekningene Kristiansand-Oslo og Kristiansand-Stavanger for å fange opp lokale pendlerbehov.
Etter at Covid-19-pandemien traff Norge i mars måned, og det ble innført myndighetspålagte restriksjoner, gikk etterspørselen etter togreiser ned med 80-90 prosent. Nedgang i etterspørselen var størst på fjerntogstrekningene, bla. Sørtoget. Umiddelbart etter at nedgangen i etterspørselen inntraff, ble togoperatørene og Jernbanedirektoratet enige om et nedskalert rutetilbud for å tilpasse tilbudet bedre til den meget reduserte etterspørselen og spare kostnader. Dette omforente minimumstilbudet ligger til grunn for økonomiske tiltak i Prop. 73 S (2019-2020).
Ved etablering av det omforente minimumstilbudet med de respektive togoperatørene, ble det prioritert å opprettholde et akseptabelt togtilbud for pendlere med samfunnskritiske funksjoner, mens avganger rettet mot fritidsreiser og turisme ble nedprioritert. Togtilbudet på Sørlandsbanen ble nedskalert fra syv til to daglige avganger, herunder innstilling av nattogene fordi kjøring av sovevogner og nattjenester for ombordpersonell er en ressurskrevende produksjon.
I takt med gjenåpning av barnehager og skoler fra månedsskiftet april/mai og oppmykning av myndighetspålagte restriksjoner, har togtilbudet blitt gradvis oppskalert. I revidert minimumstilbud er det fortsatt prioritert å betjene arbeidsreisende, og for lokal- og regiontog rundt storbyene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger kjøres det tilnærmet ordinært rutetilbud. På strekninger med hovedsakelig fritidsreisende og turisme blir det videreført reduksjoner i rutetilbudet for å minimalisere togoperatørenes tap som følge av lavere reiseaktivitet i samfunnet.
Fra 11. mai ble antall daglige avganger Oslo-Stavanger oppjustert fra to til fire for å ivareta en gradvis økning i etterspørsel, samt sikre tilstrekkelig transportkapasitet for å overholde normer i smittevernsveileder for offentlig kommunikasjon. De fire daglige avgangene skal dekke behov for reiser mellom storbyene, samt ivareta lokale pendlerbehov i Agder, Telemark og Rogaland frem til etterspørselen etter togreiser tar seg opp igjen. Jernbanedirektoratet vil gå i dialog med Go-Ahead Norge for å vurdere om fire avganger hver vei daglig er tilstrekkelig for å imøtekomme lokale pendlerbehov i Telemark, og eventuelt vurdere om flere avganger skal spilles inn i prosessen med kompensasjonsordningen for jernbanesektoren.
Tydelig og lett tilgjengelig informasjon til kundene om endringer i togtilbudet er en forutsetning for etablering av omforent minimumstilbud. På Go-Ahead Norge sine hjemmesider er reiseplanleggeren oppdatert, samt at det er gitt en særskilt melding om hvilke avganger som kjøres som ordinært i perioden med Covid-19. Jernbanedirektoratet vil ta et initiativ overfor Go-Ahead Norge til i tillegg å angi hvilke avganger som er innstilt i elektroniske rutepublikasjonene på hjemmesiden. Med en slik supplering vil alle informasjonskilder om endringer i rutetilbudet være oppdatert.