Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1732 (2019-2020)
Innlevert: 26.05.2020
Sendt: 27.05.2020
Besvart: 02.06.2020 av justis- og beredskapsminister Monica Mæland

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Norge er en sjøfartsnasjon. Ferger står for mye av gods og passasjertransporten med våre nabolandene. De har lojalt fulgt myndighetenes smitte tiltak. Fortsatt stengte sjøgrenser vil ha store konsekvenser for ansatte, norsk reiseliv og fergerederiene. Rederiene har utarbeidet smitteverntiltak for hele reisen. Åpning av sjøgrenser til land med lav smitte, og kontroll, vil være det mest kraftfulle enkelttiltaket for reiselivsnæringen.
Vil statsråden snarest komme med en tidsangivelse for gjenåpning av grensene sjøveien, og mulighet for bilaterale avtaler med land med tilsvarende smittenivå?

Begrunnelse

Fergerederiene har under korona tatt ansvar for å opprettholde deler av kapasiteten mellom Tyskland, Danmark og Norge for å sikre viktige godsstrømmer til og fra Norge. Dette utgjør omlag 10 prosent av inntektsgrunnlaget.
Rederiene og den internasjonale interesseorganisasjonen Interferry har utarbeidet en smittevernveileder for bransjen i samråd med EU-kommisjonen. De norske rederier er også i dialog med DNV/GL om en sertifisering i Norge for å sikre tredjeparts-bekreftelse av rederienes arbeid med smitteverntiltak. Rederiene har over mange år utviklet systemer og rutiner for å håndtere ulike smittesituasjoner, og har i flere år utført pass- og immigrasjons kontroll på vegne av norske myndigheter.
De internasjonale fergerederiene genererer over 70 prosent av sitt årsresultat i juni. juli og august.
Turister fra våre naboland har stor betydning for reiselivsnæringen. De har ofte kort bookinghorisont og kommer hovedsakelig med bil til Norge. De har avgjørende betydning for reiselivsnæringen og spesielt i distriktene. De utgjør 2,65 millioner gjestedøgn og representerer en direkte omsetning på 3,5 milliarder kroner. Ringvirkningene er ofte det doble. De internasjonale passasjerene fra fergene representerer nesten halvparten av verdiskapingen fra utenlandsk turisme i Norge. Med en forsvarlig åpning av sjøgrensene kan man, uten å bruke mer kompenserende tiltaksmidler fra fellesskapet, bidra til å få betydelig aktivitet i reiselivsnæringen. Samtidig som man sikrer inntekter til rederiene og færre permitterte.
Nordisk råd har nylig vedtatt å sende en henvendelse til alle de nordiske regjeringer om en forsvarlig åpning av sjøgrensene.
Tyskland opphever sannsynligvis reiserådet for 31 europeiske land fra 15.juni og Norge står på listen.

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Utenriksdepartementets reiseråd av 14. mars, som fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige – til alle land –gjelder frem til 20. august. Samtidig er Norge og andre europeiske land i ferd med å lette gradvis på tiltakene innenlands. Regjeringen kunngjorde 29. mai at det, på visse vilkår, åpnes for reiser mellom Norge og Danmark fra 15. juni, og at det arbeides for å få tilsvarende avtaler med de øvrige nordiske land. Det vil deretter bli gjort en tilsvarende vurdering av enkelte nærliggende europeiske land til 20. juli. Det vil også fra 1. juni åpnes for at personer på norske fartøy, som krysser grenser i internasjonalt farvann, og som kun oppholder seg i fartøyet under reisen, blir unntatt fra karanteneplikten etter Covid-19 forskriften § 5 (reisekarantene) forutsatt at på- og avstigning foregår i Norge.
Regjeringen jobber hele tiden med å finne den riktige balansen mellom hensynet til smittevern og andre viktige samfunnshensyn. Dersom smittesituasjonen tilsier det, vil det gradvis åpnes opp for innreise for nye grupper utlendinger som i en normalsituasjon fyller vilkårene for innreise til Norge.