Kjell-Børge Freiberg (FrP): Hvordan vil statsråden sikre oppdeling av anbudet for Hålogalandsveien, og når vil Stortinget få seg forelagt proposisjonen for Hålogalandsveien?
Begrunnelse
Hålogalandsveien er et av Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene. Når de nye samferdselsløsningene står ferdig vil dette gi nye muligheter i Nord. Byggingen av veier og tunneler knyttet til Hålogalandsveien vil følgelig generere stor sysselsetting og aktivitet knyttet til anleggsbransjen.
12. mars i år ble Norge stengt ned for å kunne håndtere og stoppe spredningen av Corona-smitte. Selv om Norge har startet gjenåpning ser vi en økende bekymring for sysselsetning og verdiskapning også innenfor anleggsbransjen. Flere Norske entreprenører varsler at dersom det ikke igangsettes prosjekter som bransjen kan konkurrere på vil det bli enda mer permitteringer, oppsigelser, og på sikt konkurser som vil ramme næringen.
Det har vært kommunisert et sterkt ønske fra kommuner, Nordland Fylkeskommune, og fra anleggsbransjen selv om at anbudet på Hålogalandsvegen deles opp med det formål at Norsk anleggsbransje vil kunne delta i anbudskonkurransen. Stortingsflertallet var i transport- og kommunikasjonskomitéens Innst. 263 S (2019-2020) tydelige i sitt syn på fortsettelsen for prosjektet Hålogalandsveien og ba regjeringen legge til grunn en kontraktstrategi der utbyggingsprosjektet deles opp ved anbudsutlysning.
Før Coronasituasjonen oppsto var det høy aktivitet i den Norske økonomien der bruk av offentlige midler måtte balanseres opp mot det å ikke skape for høyt press i Norsk Økonomi. Nå er det ikke press i Norsk økonomi, det er krise. Det fordrer at en både tenker nytt og utradisjonelt og gjør alt en kan for sikre at igangsettelse av offentlige prosjekter rigges på den måten at det sikrer aktivitet for Norsk næringsliv.