Skriftlig spørsmål fra Mathilde Tybring-Gjedde (H) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1751 (2019-2020)
Innlevert: 27.05.2020
Sendt: 28.05.2020
Besvart: 04.06.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby

Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Spørsmål

Mathilde Tybring-Gjedde (H): Hva tenker statsråden om at enkelte elever og klasser ikke får tilstrekkelig opplæring de siste ukene før skoleslutt, og er det i tråd med hva regjeringen signaliserte da man valgte å avlyse muntlig og skriftlig eksamen?

Begrunnelse

Denne uken sendte Kristiansund kommune ut en SMS til foresatte og varslet at alle 10. klassinger var «permittert» fra opplæring i skolen fra 3. juni. Begrunnelsen var blant annet at standpunktkarakterene var satt og at skriftlig og muntlig eksamen er avlyst, samt kommunen ønsket å prioritere opplæring til de øvrige elevene. Fylkesmannen konkluderte med at Kristiansund kommune brøt opplæringsloven. Tilbakemeldinger fra utdanningssektoren og oppslag i ulike lokal- og regionaviser tyder imidlertid på at slike vurderinger nå gjøres på flere ungdomsskoler og videregående skoler i landet.

Guri Melby (V)

Svar

Guri Melby: Skolene spiller en veldig viktig rolle i barn og unges liv, både når det gjelder læring, omsorg og utvikling. Da skolene var stengt, ble det gjort en stor innsats blant lærere og skoler for å legge til rette for hjemmeundervisning og følge opp alle elevene. Samtidig fikk vi tilbakemeldinger på at denne nye situasjonen skapte betydelige utfordringer for mange. Da skolene åpnet igjen, gjorde strenge kontaktreduserende smitteverntiltak det fremdeles krevende mange steder å gi et fullverdig tilbud til elevene.
Det var derfor gode nyheter at Folkehelseinstituttet og Utdanningsdirektoratet 29. mai lanserte reviderte veiledere til bruk i barnehage og skole. Det er i dag liten smittespredning i samfunnet, og det er viktig at vi har smitteverntiltak som ikke er strengere enn nødvendig. De nye veilederne er utformet som en trafikklysmodell, som skal definere hvilke smitteverntiltak som gjelder i ulike smittesituasjoner. Modellen varierer fra grønt nivå med vanlig organisering av skolehverdag og lek, via gult nivå med moderate tiltak, til rødt nivå med mer omfattende tiltak med små, faste grupper og avstand mellom barn og elever. De tidligere veilederne beskrev tiltak på rødt nivå, men smittesituasjonen i dag tilsvarer at tiltakene som praktiseres bør være på gult nivå, både nå og til høsten. Det innebærer for eksempel at skolene nå kan undervise hele klasser av gangen og at skoledagene i stor grad kan normaliseres. Skolene må imidlertid være forberedt på å endre tiltaksnivå hvis smittesituasjonen endrer seg, enten lokalt eller nasjonalt.
Som et resultat av tiden vi har vært gjennom, er alle eleveksamener avlyst. Den eneste sluttkompetansevurderingen elevene vil få denne våren, er standpunktkarakterene. Det er derfor viktig at disse karakterene gir et best mulig bilde av elevenes måloppnåelse i fagene. Ettersom alle eksamener ble avlyst, har skolene nå også bedre tid til å gi elevene undervisning helt frem til sommerferien begynner.
Kunnskapsdepartementet har hele veien hatt tett dialog med skoleeiere i spørsmål som gjelder avlysning av eleveksamener, og vi har også gitt tydelige signaler til sektoren om at skoleåret skal strekkes så langt som mulig i år slik at elevene får tilstrekkelig opplæring og et godt utbytte av skoleåret. Jeg vil derfor understreke at skolene nå skal være åpne og fortsette å gi et godt faglig tilbud til elevene frem til sommerferien begynner. Dette har også vært kommunisert gjennom Utdanningsdirektoratets hjemmesider. At enkelte elever og klasser ikke får opplæring de siste ukene før skoleslutt, er derfor ikke i tråd med hva regjeringen signaliserte da man valgte å avlyse muntlig og skriftlig eksamen.
For øvrig gjelder opplæringsloven med de tilpasningene som er fastsatt i midlertidige regler i forbindelse med koronasituasjonen. Jeg vil understreke at det ikke er gjort tilpasninger i reglene om skoleårets lengde, og skolene kan ikke avslutte opplæringen tidligere enn ellers. Skolene kan ha redusert åpnings- eller oppholdstid dersom det er nødvendig for oppfylle kravet til smittevernfaglig forsvarlig drift, men skoleeiere skal likevel sørge for at alle elever på alle trinn jevnlig og hver uke får et godt tilbud på skolen. Skoleeiere skal dessuten sørge for hjemmeopplæring i tillegg til tilbud på skolen dersom det er nødvendig for at elevene samlet sett får den opplæringen de skal ha.