Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1756 (2019-2020)
Innlevert: 28.05.2020
Sendt: 28.05.2020
Besvart: 03.06.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Vil samferdselsministeren ta initiativ til å endre de særnorske reglene vedrørende registrering av bobiler slik at de kan registreres for å kunne kjøre samme antall personer som det er seter og ikke senger?

Begrunnelse

I løpet av 7 år med godt samarbeid på samferdselsområdet i regjering med H, FrP, V og KrF gjennomførte FrP sine samferdselsministere mange endringer og forenklinger i kjøretøytekniske saker. Vi gjennomførte bla flere positive endringer for bobilnæringa. Vi sørget bla for at bobilene fikk halvert bomtakstene, slik at de ikke skal betale mer enn personbiler. Vi sørget også for at bobilene kan kjøre i tillatt hastighet, slik at de kan følge trafikkflyten på veiene, også på 4-felt motorveier med 110 km/t fartsgrense.
Dette var endringer som ikke nødvendigvis er store totalt sett for samfunnet, men det er veldig viktige og positive endringer for de det gjelder.
Selv om vi sammen klarte å rydde opp i mye ulogisk regelverk og fikk gjennomført flere forenklinger, så er det fortsatt veldig mye å rydde opp i etter alt for mange år med Ap, Sp og Sv-styre i Norge.
Et slik eksempel er hvor mange personer en bobil er registrert for. Motor hadde nylig en sak om dette temaet. Selv om det f.eks. er 4 sitteplasser med setebelter i bobilen, så er det antall senger som avgjør hvor mange passasjerer man får ha med seg i bilen.
I Norge er det slik at dersom et kjøretøy skal kunne bli definert som bobil eller campingbil, må ikke antall seter overstige antall sengeplasser. Dette er særnorske regler som ikke er vanlig i resten av Europa.
Årsaken til dette er det særnorske avgiftssystemet hvor engangsavgiften på bobiler er lavere enn på personbiler. Det kan virke som om myndighetene har en teoretisk frykt for at dersom det åpnes for at man lovlig kan kjøre bobil med samme antall personer som det er seter i bilen, så vil folk flest bytte ut personbilen med en bobil. Dette er selvfølgelig en helt absurd og ubegrunnet frykt. Følgelig bør det åpnes for at bobiler kan registreres for det antall personer som det er seter og ikke senger.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Det er ingenting i veien for å godkjenne, registrere og bruke bobiler med flere sitteplasser enn liggeplasser. Det kjøretøytekniske regelverket setter ikke begrensninger på dette. Men for å få en avgiftsmessig klassifisering som campingbil, og dermed lav engangsavgift, kan det ikke være flere sitteplasser enn liggeplasser i bilen. Dette er altså en avgiftsmessig problemstilling, og det er Finansdepartementet som er ansvarlig for avgiftsregelverket.
Verken Samferdselsdepartementet eller Finansdepartementet har oversikt over hvordan en fjerning av kravet om at antall registrerte sitteplasser ikke skal overstige antall liggeplasser vil slå ut. Et slikt forslag må utredes nærmere og bør også sendes på høring. Jeg vil derfor ta et initiativ overfor finansministeren om å be Skattedirektoratet utrede dette nærmere.